01 February 2007

Lästips till mig själv: Christer Berglund

STOCKHOLM Häromåret försökte jag sälja in ett porträtt av eller intervju med frilansjournalisten Christer Berglund – dels för att få träffa honom, eftersom han verkar smått mytisk (min inspiration kom från denna text av Kjell Häglund), dels för att få en anledning att systematiskt läsa hans texter. För jag har bara läst brottsstycken.

Men tyvärr tackade den tilltänkta redaktionen nej. Så det blev varken porträtt, möte eller inläsning.

Nu borde det dock vara dags för åtminstone inläsning, när Berglunds samlade reportage föreligger i bokform. Läs Ira Malliks fina recension i Aftonbladet här!

Citat från Häglunds text: "...han är inte bara skamligt obekant i bredare branschkretsar utan missförstådd även av sina arbetsgivare".

Citat från intervju med Berglund, ur Resumé: "Jag tyckte allt var skit – utom något enstaka. Men när jag läste igenom dem igen, sedan boken gått till tryck, tyckte jag ändå, förutom vissa störande schabloner, att de höll världsklass."

Citat ur Martin Jönssons förord i boken: "...hans texter /sticker/ ut som rostiga bultar i en polerad yta (– – –) ... hans journalistik är större än det mesta vi kunnat läsa i Sverige de senaste 30 åren. Har du aldrig läst honom är du att gratulera. Vänd blad och börja nu."

Så ni förstår att jag ville träffa och intervjua Christer Berglund. Han verkar vara one of a kind.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment