10 February 2007

Nedräkningen har börjat...

STOCKHOLM ... till premiären för life style/business-magasinet Monocle. Spännande!

Själva nedräkningen sker på förstasidan, alltså här (just nu återstår 5 dagar, 6 timmar, 27 minuter och 19 sekunder).

Tja, jag tycker ju att tidningen verkar snudd på för bra för att vara sann:
Kärnan är månadstidningen som kommer att leverera särpräglad bevakning av världsomspännande nyheter, näringsliv, kultur och design. Den angränsande webbsektionen kommer att förhöja innehållet med rapporter, minidokumentärer och diskussionsforum.
(– – –)
Monocle riktar sig till den spanska bankiren i London, den finska arkitekten i Zürich, samt den kanadensiska advokaten i Hong Kong och den brasilianska galleristen i Tokyo. Den tilltalar läsare som förmodligen inte bor i sitt hemland, vars arbete innebär resor till ett flertal olika länder per vecka och dem som har vuxit ur de nyhets- och affärstidskrifter som finns på marknaden idag.
(– – –)
Monocle kommer att leverera undersökande journalistik från oupptäckta territorier, fri från pr-drivna reportage och celebritetsorienterade inslag.
(– – –)
Monocles distinktiva blandning av intelligent journalistik, internationell vaksamhet och utmärkt design.
Nej, det är inte jag som översatt detta. Pressmeddelandet/presentationen finns på tre språk, och svenska är faktiskt ett av dem. (De andra är engelska och japanska.)
Redaktör Tyler Brûlés kärlekshistoria med Sverige fortsätter uppenbarligen – och så får jag anta att de räknar med att hitta en marknad av såväl läsare som annonsörer i Sverige.

Läs mer om Monocle i MediaLife (via Vassa Eggen).

/Gunilla

No comments:

Post a Comment