05 May 2007

Datorstrul – CarbonLib WTF?!

NEW YORK För en tid sedan skrev jag om hur Firefox [min webbläsare] strulade. Jobbigt – jag började bygga upp bokmärken och annat på Safari parallellt, men det strulade på andra vis (bland annat fungerar Blogger uselt i Safari).

Pang bom så började Firefox fungera nästan som vanligt igen när jag kom hem från Afrika! Mycket konstigt, men fantastiskt.

Säg den lycka som varar. Igår började datorn konstra på det mest märkliga sätt (givetvis exakt samtidigt som det var cirka 30 minuter kvar till en deadline på en nyhetsartikel...).
Och nu har det uppstått fel som jag aldrig någonsin sett tidigare! Trodde jag redan hade upplevt allt i datorstruls-väg, men icke. Har ingen som helst aning om vad jag ska göra åt konstigheterna nu. Det är jättekonstiga fel, som alla uppstod samtidigt – måste handla om någon slags systemkonflikt? Snälla, hjälp, någon!

Problembeskrivning
• Om jag försöker öppna Eudora (mitt mailprogram) blir felmeddelandet: "The application "Eudora" could not be launched because of a shared library error: "1[eudora-carbon][CarbonLib][CFMPriv_CarbonSound][]"
(Har bytt ut <> mot [ och ] här, eftersom Blogger tog allt för HTML-kodning och dolde texten.)
• Samma gäller Apple Works (mitt ordbehandlingsprogram).
Firefox bombar nästan omedelbart för alla slags sidor, t ex BBC:s hemsida och min egen blogg (skriver nu detta i den för mig nya webbläsaren Camino – vilket går ganska bra i Blogger, till skillnad från Safari).
• Varken Firefox eller Safari kan öppna ljudfiler eller videoklipp med RealAudio. Datorn påstår fräckt att det saknas insticksfiler för detta.

Allt detta är ju helt sjukt!

Som ni kan tänka er är det inte så att jag strax innan strulet började med berått mod hade slängt bort en massa CarbonLib-filer och plug-ins, eller experimenterat med att bygga om hårddisken. Jag hade absolut inte lagt in några nya programfiler eller försökt uppgradera något. Nej, jag satt bara och skrev och surfade som vanligt i godan ro när Firefox började ta evigheter på sig att spara (=snurrande badbollar från helvetet) så att jag fick tvångsavsluta eländet. Efter några omstarter uppstod de verkliga problemen (se ovan)...

Vad göra? Omstarter, reboot och sådant funkar inte. Jag har finkammat nätet efter information om det däringa CarbonLib, och laddat ner den senaste versionen – men den var från 2002 vilket verkar lite skumt, och mest anpassad till Mac OS9. Datorn påstod dessutom att programmet inte kunde/behövde uppdateras.

Återstår snart bara att åka ner till Apple Store i Soho och vägra gå därifrån innan de hjälpt mig i sin Genius Bar. För fungerar inte Firefox och Eudora fungerar inte jag. Men om någon har någon ledtråd i jakten på dator-sinnesfrid vore jag hemskt tacksam! Sådant här suger verkligen tid in i ett svart hål.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment