30 May 2007

Det ska fan vara litteraturredaktör

NEW YORK Jag brukar tänka att alla redaktörer borde ha provat på att jobba som frilansskribenter någon gång – men det är väl så att alla frilansskribenter också borde skaffa sig erfarenhet från Den Andra Sidan. Om det nu hjälper, jag är inte helt säker.

På mitt kylskåp hemma i Stockholm sitter i alla fall en skojig krönika som Kjell Häglund skrev för Resumé för kanske tio år sedan, som handlar om hur han som redaktör ständigt blev anfallen per telefon av galna frilans-stalkers. Jag brukar läsa den då och då för att förstå hur de har det, de stackars inköpande redaktörerna.

Jonas Thente har skrivit om ungefär samma sak i sin DN-blogg – läs här! Utifrån min kunskap om redaktionella arbetsprocesser gissar jag att de där mailen är helt autentiska, så när som på några ändrade namn (och möjligen utom det allra sista). Alla mail som är undertecknade "frilansskribent"hade åtminstone i teorin kunnat vara skickade av mig!
Ska dock tilläggas att jag aldrig mailat till Jonas Thente ... så behöver han ta Cipramil och Losec beror det i alla fall inte på mig... Via: Isobel.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment