28 March 2008

Corporate America

NEW YORK Kan inte låta bli att delge er nedanstående, ur pressinformationen på ett rätt stort, amerikanskt godisföretags hemsida (min översättning):
[Företagets namn] vill att mediesammanhanget i vilket dess produkter annonseras reflekterar dess image som en tillverkare av nyttiga kvalitetsprodukter. [Företaget] försöker visserligen inte vara en näringslivets censor för den amerikanska allmänheten, men det önskar uppmuntra program och publikationer att bibehålla en hög smakstandard. Av särskild betydelse är program och medier riktade mot unga.
I synnerhet vill [företaget] undvika program och publikationer som innehåller:
• tydligt och onödigt våld
• explicita sexuella situationer
• överflödigt användande av vulgaritet eller hädelser (världslighet)
• glamoriserande av droger eller alkoholanvändning
• sensationalism som innefattar känsliga eller kontroversiella sociala frågor
Detta är alltså inte företagets reklamavdelnings interna policy för var man ska välja att annonsera, utan allmänna upplysningar till medier som söker pressmeddelanden och information om företaget.

Tyvärr är mitt reportage – som ska handla om en bygd i vilken företaget nyligen lade ner en fabrik – tänkt att hamna i en synnerligen respektabel, svensk tidskrift. Önskar nästan att där fanns lite porr och hädelser, men det gör det inte...

När man ringer telefonnumret till den man som anges som ansvarig för presstjänsten hamnar man förresten inte hos vare sig honom eller hos någon kollega eller hos växeln – utan i ett lååångt meddelande om hur man ska trycka om man söker återförsäljare av produkterna, om man vill ha näringsinformation, lagringsfakta eller om man vill besöka fabriken och fabriksbutiken. Till sist hamnade jag hos en växeltelefonist, som dock inte kunde koppla till någon pressavdelning utan var tvungen att skriva ner hela ärendet (en långrandig förklaring av min reportageidé) inklusive alla mina telefonnummer och alla möjliga adresser (allt bokstaverat två gånger). Det hela tog en evinnerlig tid och var vansinnigt ineffektivt. Inte konstigt att de måste stänga ner fabriker.

Jag insåg att det nog mest bara är jag som är lite ovan vid Corporate America... Fast det är inte alltid det är så här, ofta går det faktiskt ganska effektivt och bra till!

/Gunilla

2 comments:

  1. Fast ibland tycker jag det kan kännas så där. Bäst är när man ska faxa. Jag menar faxa... hm, email funkar inte. Det måste faxas. Tycker att företagen här är sjukt mycket mer krångligare att jobba mot än i Sverige.

    ReplyDelete
  2. Absolut mycket mer krångligare!

    Tycker också att amerikanska företagsmetoder börjat märkas även hos svenska PR-avdelningar de senaste åren.

    Allra värsta måste dock vara att intervjua amerikanska kändisar, tur att man slipper.

    ReplyDelete