10 March 2008

Insikt

NEW YORK PM Nilsson leverar här lite läsning för sin mentor Bertil Torekull, till Jan Guillou och alla andra bloggofobiker (fast texten borde väl tryckas för att de ska hitta den):
Efter 14 dagar som amatörbloggare har jag upptäckt mycket som jag inte visste tidigare. Bland annat hur mycket kvalitet bloggosfären erbjuder. Ett flertal publicistiska nischer som traditionellt sköts av professionella anställda har idag långt bättre ideella konkurrenter i gestalt av bloggarna. (– – –) Förskjutningen kan beskrivas på många olika sätt: som en teknisk revolution eller en demokratisering av det offentliga rummet. Möjligen ger ett äldre sociologiskt/politiskt begrepp bättre rättvisa: folkrörelse.
Hela inlägget i PM&Leos blogg.

Samtidigt, Jan Gradvalls skeptiska text i DI hösten 2005 innehåller en och annan sanning som står sig än idag. Om detta är en av dem vet jag inte:
...det är riktigt att tidningar bygger varumärken när de hårdexponerar sina mest kända krönikörer i ändlösa bloggar. Men det är varumärken av samma slag som Galne Gunnar.
/Gunilla

No comments:

Post a Comment