14 June 2008

Fotbollsspionage och kontraspionage

NEW YORK Det var sorgligt med sista målet i dagens fotbollsmatch. Jag såg den i sällskap med några för mig hittills okända svenskar och ett gäng spanjorer på en irländsk pub i Midtown. Eländes elände. Kul att *en av oss*, det vill säga en New York-svensk – hm, nästan i alla fall – gjorde målet.

Apropå fotbolls-EM, notera dessa två smått komiskt motsägelsefulla publicistiska insatser av Expressen inför matchen mot Grekland!

Tidningen avslöjar den 8 juni en fotograferande fotbollsspion, med teleobjektivet riktat mot det svenska laget på träning:


Texten om hur Expressen tar honom "på bar gärning" finns här, och här finns en bild till på den skumme spionen.

Emellertid blev Expressen tydligen inspirerade. För en dag senare, den 9 juni, är det inte spioner som avslöjas, utan laguppställningar:



Nyhetsdramaturgi i ett nötskal.

(Ni som till skillnad från mig kan se Expressens webb-TV – jag lyckas aldrig med det; systemet har fräckheten att påstå att jag skulle sakna Safari 2.0, vilket inte stämmer – kan ju kolla här.)

Tipstack: Staffan T Johansson via ombud.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment