02 September 2008

oOrdning på torpet?

STOCKHOLM Som jag skrev här har jag just köpt bokföringsprogrammet iOrdning, som får lovord av många användare som jag googlat mig till (exempel här, här och här).

Men som motbild fick jag just denna information av en bekants bekant, som använt programmet:
1. Det kan knappt hantera utländsk valuta, det är oerhört otydligt vad/var man ska använda kr/växelkurs/utländsk valuta.
2. Det krashar med jämna mellanrum, vilket programutvecklaren hävdar att han fixar i sina uppdateringar som kommer varannan månad men det blir aldrig bättre.
3. Det hanterar inte SIE4 vilket är standard hos revisorer nuförtiden, utan bara SIE3.
4. Den största anledningen att inte köpa programmet är att när jag skulle ta med mig bokslutet till min revisor visade den olika resultat beroende på om man tittade på bokslutet, balansräkningen eller resultaträkningen. Inte ens min superslipade revisor fattade varför.
KÖP INTE!!!!!"
Ouch! Vi får se hur det blir för mig. Såväl bokslut som resultaträkning kommer troligen att visa på noll eller så i vilket fall som helst.

Snart har i alla fall de flesta verifikat letat sig in i kronologisk ordning i pärmarna! Återstår att logga dem i programmet – vilket mycket väl kan ta flera veckor, så många som de är...

Uppdatering (maj 2009): För ordningens skull ska sägas att iOrdning inte kraschat för mig. Om felen min bekant vittnar om ovan åtgärdats vet jag ej. Men om jag förstår saken rätt hanteras SIE4. Och utländska valutor. Mitt intryck är att många användare vars inlägg jag läser i programmets supportforum tycker att mycket ändrades till det bättre med den senaste större uppateringen.
Det finns flera smågrejer jag inte är helt nöjd med, men de är mest av visuell/praktisk karaktär (som att det inte finns plats att lägga in fri text för det finstilta på fakturorna, t ex). Fast jag har inte kommit igång med det hela ännu....alls.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment