24 September 2008

Mitt eviga Home away from home: The Apple Store

NEW YORK Just precis nu skulle jag egentligen ha varit på en pressträff med biståndsministern. Men, det är helt omöjligt för mig att ta mig ända till Upper East Side och FN-ambassadörens stiliga residens där detta evenemang går av stapeln, eftersom jag blivit kvar mycket, mycket längre än planerat på Apple Stores Genius Bar
Synd, eftersom jag verkligen skulle vilja hålla mig så à jour som möjligt på området rent allmänt – och det kändes som om Gunilla Carlsson var lite av one stop shopping för information om fattigdomsbekämpning, FN-systemet och finanskris denna vecka. (Eller jag hade kunnat vara ett sådant, om jag hade lyckats sälja in en artikel om detta. Hade jag gjort det hade jag givetvis kastat mig iväg till pressträffen för länge sedan, påläst och allt!)

Men, jag är fortfarande kvar på Apple Store. Jag tänkte att de borde kunna lösa mitt senaste datorproblem medelst blott lite enkel handpåläggning när jag kom hit för flera timmar sedan, men så enkelt var det förstås inte. 
Till att börja med hade de slarvat bort min bokning. Sedan fick jag en tid ändå, och så blev jag rådd att göra en enkel ominstallation (fast på ett annat sätt än jag provat själv tidigare); sedan kom vi på att det inte funkade och "mitt" geni konstaterade att hårddisken troligen är utsliten. 
"Tja, du vet, ungefär som gummidäck på en bil – de räcker inte i evighet utan har en viss livslängd!", sade han glatt. Visst, men den här datorn har jag inte haft ens ett år... Hm, nu har jag i alla fall lämnat in den för en lite mer ingående granskning och diagnos – det kändes som att lämna ifrån sig en febrig bebis till en barnläkare som man bara nästan litar på, och sedan själv tvingas åka hem (fast jag håller mig kvar här...).

Apple Store har förresten en ny grej som heter "Quick Drop", vilket innebär att man kan lämna ifrån sig datorn för diagnos och snabbåtgärd. Vet inte exakt hur det skiljer sig från den avlämning de haft tidigare. Men jag hoppas verkligen att min dator går att rädda, även om jag inte längre vågar hoppas att det sker med några filer i behåll... Dessutom hoppas jag att det går på garantin! Vilket det ju borde.

Tur i oturen: samtidigt som jag väntade kunde jag lyssna på City of God-regissören Fernando Meirelles, som talade om sin nya film! Inte illa att kunna spana på Gael Garcia Bernal (nåja, bara på duken intill Meirelles, förvisso) medan man väntar på datorhjälp. City of God är en av de filmer jag blivit allra mest berörd av, och förutom att jag spelat skivan med filmmusiken hur många gånger som helst så har jag för Arbetarens räkning träffat och intervjuat Paolo Lins som skrev boken Guds stad (inte i Rio de Janeiro, som jag ursprungligen hade tänkt mig, utan av alla absurda platser man kan göra en kåkstadsintervju på i lobbyn på Sergel Plaza Hotel i Stockholm!).
Och på fredag skulle egentligen Guy Ritchie ha framträtt här i butiken – visserligen är just det evenemanget inställt, men Apple Store är uppenbarligen en bra plats för kändisspaningar.

Nu är jag allmänt missmodig av allt datorstrul, men ändå uppiggad över att för första gången på länge vara downtown Manhattan. Det bör firas med ett litet Café Gitane-besök. Eller om jag fastnar redan på Mercer Kitchen som ligger närmast i kvarteret. Jag behöver omedelbart comfort food!

/Gunilla

P S Ja, jag vet – engelskan i mitt felmeddelande nedan är riktigt vedervärdig, med dubbla -ingformer och allt. Men jag skrev det på tio sekunder, och utan att kunna se mer än en rad i taget på skärmen, och med en skrällande högtalare med Fernando Meirelles-frågor i bakgrunden, så då blir det tydligen så där (plus att jag just hade förklarat hela problemet för geniet och inte hade lust att göra det igen skriftligen).


/Gunilla

No comments:

Post a Comment