06 September 2008

Obama för 13 år sedan

SOLNA Jo, jag tänkte att det var dags att skriva något om Barack Obama som omväxling. Så här börjar /lätt bearbetat/ min artikel om Obama och McCain som interna ledare i tidningen CHEF:
I entrén till demokraternas kandidat Barack Obamas kampanjkontor i Des Moines i Iowa är tre nyckelord målade stort på väggen: Respect – Empower – Include (respektera – ge kraft – inkludera).
Det är kärnbudskapet i den folkrörelse som Obamas organisation blivit. Meningen är att medarbetarna ska inspireras av dem, när de mobiliserar väljare – och att även dessa ska bli del av rörelsen.
”Orden representerar ett väldigt värderingsstyrt ledarskap, som genomsyrar hela organisationen”, säger en svensk liberal som följt amerikansk politik länge och som volontärarbetade i Des Moines en tid i fjol.
”Idén om att involvera människor är en motvikt till mediebilden om Barack Obama som enbart en Messiasfigur med en unik personlig story. I själva verket går kampanjarbetet ut på att medarbetarnas berättelser om sig själva är de bästa i kommunikationen med väljarna”.
”Det finns en kultur i kampanjen som går igen även i detaljer. Allt handlar om social organisering, och hur det kan omvandlas till politisk makt – och då är Obama bara en katalysator.”
Detta tankesätt började Barack Obama utveckla när han efter sin collegeexamen jobbade med socialt organiserande i Chicagos fattigare svarta stadsdelar. Han finslipade sina idéer under tiden som juridikstudent och universitetslärare i juridik, som delstatssenator och senator för Illinois. Men vad det finns för förmåga att genomföra kampanjens slagord om ”hopp” och ”förändring” – förutom en rad konkreta, politiska förslag – återstår att se.
Gratistidningen Chicago Reader intervjuade Barack Obama om hans syn på social organisering 1995. Det är en lång text väl värd att läsa, som belyser teman och tankesätt som är synnerligen aktuella i hans kampanjbudskap idag.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment