20 October 2008

Reality Check

NEW YORK Om allt går som planerat kanske jag lyckas komma iväg på en liten resa därute i Det Verkliga USA i några dagar, med eller utan vidhängande reportagemöjligheter – men förhoppningsvis med viss sightseeing vad gäller såväl landskap, glödande höstlöv, bergsfolk, obskyra samhällen och arkitektoniska sevärdheter. Tja, förhoppningsvis också spår av presidentvalet på gräsrotsnivå, förstås (eller rättare sagt: på gräsmatteskyltsnivå).

Och isåfall blir det med bil, vilket var ett bra tag sedan (från en plats jag flyger till). Jag älskar att köra omkring på den amerikanska vischan – på andra länders vischor med, för den delen – och går allt som planerat lyckas jag ta mig till en eller ett par av mig hittills ej besökta delstater. Vilka får ni kanske se framöver.

Nu undrar jag om någon i läsekretsen har några råd vad gäller amerikanska hyrbilsförsäkringar? Jag blir för det mesta pålurad samtliga försäkringar – loss damage waiver (LDW) och allt vad de heter, i regel tre stycken. Det blir en rejäl extrasumma per dag, men det är svårt att veta vad man behöver och inte behöver. Eftersom man bara vill komma iväg så fort som möjligt är man ett lätt byte, när personen bakom disken lägger huvudet på sned och betygar att man lär ligga risigt till om man inte tar alla, och om det händer något med bilen eller något annat fordon.
Mer om de luriga försäkringarna (eller hur man nu ska översätta "waivers") här.

För några år sedan frågade jag några korrekolleger hur de brukar göra när de hyr bil i USA, men de hade som jag minns det inte så bra koll. Jag vet att det skrivits om detta i svenska resetidningar, men nu hittar jag inte några bra sajter – och undrar därför om någon av er har några råd för vad man behöver teckna!
OBS, min svenska hemförsäkrings reseförsäkringsdel lär inte gälla; möjligen täcker mitt kreditkorts försäkringsdel någon del av alltsammans, men knappast alla tänkbara olycksscenarier.

Uppdatering: Motormännen har en bra översikt inför bilhyra utomlands, men det verkar som om de rekommenderar de flesta amerikanska tilläggen. (LDW är förresten lika med självriskeliminering. Jag kollade på min senaste bilhyra, i fjol, och då var det faktiskt det enda tillägget jag tog.)

Signaturen Pell skriver här:
Se till att du tecknar självriskeliminering när du bokar. Denna kallas i USA "Loss damage waiver (LDW)" (tidigare CDW). Kolla på hyreskontraktet att du signerar för LDW. Övriga försäkringar de försöker sälja till dig täcks väl av en bra hemförsäkring eller är "onödig".
Föraren måste naturligtvis ha körkort och vara över 21 år. Internationellt körkort behövs inte. förare under 25 och en andraförare kostar extra. Ska ni vara två som kör så meddela biluthyrarna så det finns med på kontraktet. Försäkringar gäller annars inte. Extraförare kostar ca 5 usd/dag extra. Föraren måste ha ett kredit/betalkort som de drar en blank slip på som deposition.
Så kort: Fram med körkort och Visa, kolla att LDW finns med, tacka nej till övriga försäkringar eller större bil och ha en bra resa.
Det där med "tacka nej till övriga försäkringar" verkar dock vara en sanning med modifikation, om man ser till Motormännens rekommendationer, hmmm....

/Gunilla

1 comment:

  1. Hej Gunilla, Att internationellt körkort inte behövs är en sanning med modifikation. Hyrbilsföretaget kräver det inte, men skulle du råka ut för olycka eller annat trassel kräver både försäkringsbolagen och polisen att du har ett! Hälsningar från Motormännen

    ReplyDelete