28 November 2008

Kalifornisk snickarglädje

Tre viktorianska byggnader i Eureka, fotograferade på min färd från motellet till flygplatsen i morse:


Elegant Victorian Mansion
Ett mycket märkligt värdshus. Mer om det någon annan gång.


Carson Mansion
Detta ska vara USA:s mest fotograferade viktorianska byggnad – och enligt min turistguide tog det två år och hundra hantverkare att få den enorma kåken klar.
Eurekas ekonomi bygger på timmerindustrin, och William Carson som lät bygga huset hade blivit förmögen genom
Dolbeer and Carson Lumber Company som fanns kvar i staden in på 1970-talet. Han var född 1825, och hamnade i norra Kalifornien under guldruschen i mitten av seklet.
Carson Mansion är idag hemvist för en privat klubb. Wikipedia berättar husets historia här.


"Pink Lady"
Ligger tvärs över gatan från Carson Mansion (och både ligger på en höjd lite över hamnen, och som en del av "Old Town" i Eureka). Inhyser ett arkitektkontor.

Klicka på bilderna så ser ni detaljerna lite bättre.

Det lär finnas cirka 800 viktorianska byggnader bevarade i Eureka. Denna sajt kallar dem turistfällor: "The tourist "trap" is, once you see these homes, you won't forget them."

Sedan fanns det gott om fula motell, ändlösa shoppinglador, överrenoverade "historiska" byggnader i "Gamla sta'n", övergivna "store fronts" och alla möjliga andra sorters alldeles vanliga hus också.

/Gunilla

2 comments:

  1. Ska du inte åka hit också:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hearst_castle

    Det har dessutom en kvinnlig arkitekt!

    /T

    ReplyDelete
  2. Hehe, jag har varit i närheten av Hearst Castle 2–3 gånger, men det har aldrig blivit av att fara dit.

    Jo, förresten! Jag&I&A&X var, om jag inte minns fel, under vår Kalifornientur för några år se'n framme vid besökscentrat – som var ett präktigt turistiskt gytter, och vi bara orkade inte lösa biljett och liksom göra stället.
    Det tar ett tag, och möjligen var det så att vi inte fick plats på nå'n tur just då och bara inte orkade ge oss i kast med alltsammans mer än så.

    Så jag har faktiskt varit där, men ändå inte, och åtminstone sett någon liten del av basutställningarna. Men själva kåken ligger en bit därifrån, så den har jag inte sett.

    Nog verkar det vara ett sådant ställe som man bör ha besökt en gång i sitt liv! Och att det var en kvinna som ritade det hade jag missat, eller glömt bort.

    ReplyDelete