

NEW YORK En text om hur Obama-kampanjens officiella logga (till höger) kom till, och hur några av de många alternativen (som det till vänster) såg ut, hittar ni här.
Det finns även en videofilmad intervju i två delar – totalt knappt 14 minuter – med formgivaren Sol Sender, givande för alla som är intresserade av formgivningsprocesser och (politiskt) varumärkesbyggande. Tyvärr visas herr Sender mer i bild än loggorna han talar om.
Jag har faktiskt fått lite Teletubbies-vibbar av huvudloggan...men nu inser jag dess storhet, med blandningen av blått och rött, anspelningen på den amerikanska flaggan, O:et samt kombinationen av tradition och modernitet.
En stor poäng är att den visat sig fungera så väl att använda i olika sammanhang. Här har ni en variant, Obama Pride:

Och vem som helst har ju fått göra vad som helst med den, som till exempel pumporna som jag länkat till tidigare – så kallad viral spridning. Sol Sender visar ännu ett skönt exempel i den andra videon, "Pirates for Obama" – som huvudloggan, men upp-och-ner!
/Gunilla
No comments:
Post a Comment