14 December 2008

Plastigt på flygplatsen


NEW YORK Detta är en illustration av hur terrorhotet (upplevt eller faktiskt) påverkar vardagen. När jag var på en fiskrestaurang i San Francisco nyligen irriterade jag mig över den i mitt tycke slarviga dukningen. Hur kunde de lägga fram en ynklig liten plastkniv på det här viset?!
Men förklaringen är förstås att restaurangen låg på San Franciscos flygplats, på fel sida av säkerhetskontrollerna för att det skulle funka att duka med en vanlig bordskniv. Det konstiga var att jag, efter sju år med säkerhetskontroller på USA:s flygplatser, inte kom på det själv utan var tvungen att få det förklarat av en servitör. (Till saken hör, kanske, att man rätt ofta får be om en kniv överhuvudtaget på åtminstone enkla amerikanska restauranger.)

/Gunilla

2 comments:

  1. Som om man inte skell kunna hota någon med en gaffel?!

    ReplyDelete
  2. Håller med, tänkte också på det! Den där biffiga gaffeln skulle i alla fall jag kunna känna mig rätt hotad av.

    ReplyDelete