29 January 2009

Fett på fältet

STOCKHOLM Ikväll kollar jag på Generation Fett i TV3, med fältarbete från Mississippi. Riktigt bra! Jag har skrivit en hel del om problemet med amerikanska fettvanor (dålig skolmat, uselt utbud av livsmedel i butiker och på restauranger i många områden, bilberoende etc), men inte gjort så mycket fältarbete som jag skulle önska. Nu har jag via TV:n fått göra hemma hos-besök hemma hos Diane, Martese, Shilese och allt vad de hette. Hemska historier om coca cola-beroende treåringar, elvaåringar som knappt kan gå, überfeta vuxna och kostvanor med så gott som enbart friterad mat (friterade grönsaker, friterad kyckling, friterad glass och friterade Snickers).
Ett program av det här slaget blir oundvikligen lite av det som i branschen kallas "socialporr", men jag tycker det var bra gjort av reportern Lotta Lindmark – personligt och äkta upprört men inte indignerat. (Det känns dock rätt skönt att jag slapp se avsnittet om squashing.)

/Gunilla

2 comments:

  1. Men är inte du i USA nu?

    ReplyDelete
  2. Haha, bara i Mississippi... Nä, jag har fastnat här, som vanligt!

    ReplyDelete