07 January 2009

Wifi-trassel

STOCKHOLM Ni som följt denna blogg har också fått er till livs en hel del av mitt datortrassel. Stackars er! Men stackars mig mest, som får dras med det live och dessutom försöker klara av min mors datortrassel – inte det lättaste, särskilt som det ofta sker på distans.

Vet inte hur många gånger jag haft anledning att ringa ComHem, Verizon och allt vad de heter. Som alla vet är det vanligaste rådet att man ska stänga av modemet/dra ut sladdarna ett tag och sedan starta om.
OK, det löser problemen ibland. Men de senaste dagarna har min förbindelse med ComHem krånglat rätt ofta – och stackars mamma skriver: "datorn går bara om jag stänger av allt tio minuter vid varje ny start".

Reboot vid varje ny start. Jag förklarade lite lamt att det är en ny teknik med barnsjukdomar, men så ska det ju inte vara! Hon är färdig att slänga datorn och modemgrunkorna i väggen flera gånger om dagen. Och inte tror jag att det hjälper att ringa ComHem heller. Någon som känner igen sig? Någon som har några råd?

/Gunilla

3 comments:

  1. Jag har för mig vi bloggade om det förra julen också. Com Hem är dessvärre jättedåliga enligt min erfarenhet. Tog flera månader innan de fixade på mitt gamla kontor. De bara sket i det. Därför är jag så jättenöjd med Bredbandsbolaget idag. Man får faktiskt SVAR av ders support, och kunniga svar. De' du! På Com Hem visste de jag pratade med (minst ett tiotal ggr under 3 år) aldrig vad de pratade om. De fick inte ens information från sin Tech department när det var avbrott. Två timmar efter det att de kommit igång så meddelade de på sin Webb att det är för närvarande avbrott i Uppsala. Maken till dålig leverantör har jag aldrig varit med om. Byt! Det är mitt råd.
    /Stefan

    ReplyDelete
  2. Telia. Stabilt, stort, tryggt, pålitligt. Har aldrig haft problem. Ah, gamla härliga statsmonopol! ;-)

    /T

    ReplyDelete
  3. Stefan,

    Javisst bloggade vi om detta förra julen också... Eländigt att eländet består.
    Det är inte mitt fel att det blivit ComHem. Det var en kompis som tillfälligt hyrde lägenheten som skaffade det när han behövde bredband – och i mammas och pappas hus har det nog att göra med vad som finns installerat.
    Skulle önska att jag sluppe byta leverantör åt mamma, det blir för krångligt med nya abonnemang, nya räkningar etc för dem att hålla reda på. Men det låter bra med Bredbandsbolaget! Jag åker ju snart, så jag byter bara om det blir billigare (ComHem kostar nu bara 99:– i månaden). Och mammas BRF ska tydligen skaffa något för hela föreningen.
    Det är bara så sorgligt när hon är olycklig för att det inte fungerar och vill slänga allt i väggen... Jag är luttrad, och kan lättare se vad det är som inte fungerar.

    ReplyDelete