06 March 2009

"...dollarn har spårat ur helt"

SOLNA Som synes har jag blivit kvar lite till i Stockholm .... ehum, Solna. Jag bor hemma hos mina föräldrar och hjälper dem med ett och annat. En kompis/kollega i New York skrev för några dagar sedan, för att uppdatera mig om läget där, följande:
"...vad som hänt på tre månader i usa: dollarn har spårat ur helt, dow jones har halverats, 20 restauranger stänger varje vecka och det är tolv minusgrader och snö!!"
Det där med att dollarn har spårat ur är ju verkligen helt sant. Ack, i våras stod den i under 6:–... och nu 9:20.
Ni som tycker det är jobbigt med hyreshöjningar på 1,5–3,25 procent på årsbasis kan ju komma igen när ni varit med om dito på ... låt oss se, drygt 50 procent på sisådär ett halvår. Eller vad det nu blir. Jag får faktiskt ångest av att räkna ut exakt (eller rättare sagt, jag inser att jag har bättre saker för mig än att luska fram en tabell med kurserna dag för dag på nätet, vilket jag isåfall skulle behöva)... Min faktiska månadshyra i New York skulle antingen räcka till hyran för en riktig paradvåning vid Karlaplan. Men, men. Nu känns det som om dollarn bara kan gå ner igen... Och snart får jag ju lite valuta för pengarna genom att också bo i Harlemlägenheten!

Nu var det ju verkligen inte planerat att jag skulle stanna här så himla länge. Jag minns hur jag i januari läste om Stockholms-evenemang i februari och mars som det var solklart att jag skulle missa. Nu missade jag många av dem inte för att jag är hemma i USA utan för att ... jag missade dem. Den här förhållandevis billiga kortkursen i dokumentärfilmande hade till exempel varit kul att delta i (det finns i och för sig liknande i New York).

/Gunilla

No comments:

Post a Comment