18 March 2009

Sök Olle Stenholms minnespris!

NEW YORK Ingen bloggare eller nätdebattör har väl missat att man kan söka stipendiepengar från Olle Stenholms minnespris för etik och debatt? Sista ansökningsdag är den 20 mars, alltså snart!

Sara Stenholm berättade nyligen i SvD om priset, och nedan är hämtat ur pressmeddelandet:
"Olle Stenholms minnespris för 2008 tilldelas bloggosfären för att ha tvingat fram den debatt om FRA-lagen som traditionella medier misslyckades med att driva. Istället för att utse en enskild bloggare utlyser juryn ett stipendium där prissumman 15 000 kronor går till en debattör som vill utveckla sin blogg som ett forum för pressetik och debatt. Stipendiet är fritt för alla bloggare att söka".
Mejladressen dit ansökan skickas är stenholmsminnespris@gmail.com, sista ansökningsdag 20 mars. Man ska bifoga motivering till hur man vill utveckla sin blogg som ett forum för pressetik och/eller debatt, samt sin bloggadress och mejladress.
I juryn ingår Stig Fredrikson, Aktuellt; Maja Aase, frilans; Josef el Mahdi, Svenska Dagbladet; Sara Stenholm, Godmorgon Världen.
Japp, jag ska söka. Jag har redan formulerat min ansökan, men än så länge bara i huvudet! I sann, transparent blogganda vill jag naturligtvis gärna konsultera min kära läsekrets också.

Så transparent att jag lägger ut utkastet till mitt brev tänker jag nog inte vara. Däremot får ni hemskt gärna komma med önskemål på hur ni skulle vilja att jag "utvecklar min blogg som ett forum för pressetik och debatt"!

Jag har också tänkt skicka juryn några exempel på inlägg jag skrivit under etiketter som "mediekritik" och "journalistisk transparens". Men det är ju hundratals, och därför får ni gärna berätta om det är något jag skrivit som möjligen någonsin gjort särskilt intryck på er.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment