22 May 2009

Med video i mobila vallokalen

NEW YORK En av de saker som gjort mig – som statsvetare, journalist, medborgare, människa, whatever – allra mest ledsen när jag följt amerikansk politik är de många grova och lömska former av valfusk och trakasserier av väljare som förekommit och förekommer i USA:s moderna historia, och som ofta drabbat svarta, lågutbildade.
Jag ska inte fördjupa mig i detta viktiga och intressanta ämne här, men rekommenderar er att läsa Martin Gelin som tar upp det i sin bok Det amerikanska löftet.

Nästan lika ledsen blir jag av att se hur svenska valförrättare – i detta fall på ett s k mobilt valkontor i Botkyrka – öppet medger att de utan vidare slänger valsedlar som de anser att de inte behöver ta ansvar för efter dagens slut, nämligen Piratpartiets. Det beror kanske mer på okunskap och tanklöshet än illvillighet, men dock.

Nu tycks ju det partiet ha osannolikt aktiva aktivister, och en fältorganisation som Karl Rove skulle bli imponerad av.
Här har en av dem, Daniel Nyström, gett sig ut med dold kamera i högsta hugg, läxar upp valförrättarna med argument från vallagen och utlovar polisanmälan. Se klippet!


Som journalist vrider jag mig över intervjutekniken... Att Daniel Nyström går på rätt aggressivt är inte mycket att säga om, och han är förstås aktivist/partiaktiv och inte journalist – men det hade onekligen varit mer avslöjande att få höra mer av valförrättarens svar på hans frågor. Nu blir denne dessvärre avbruten och uppläxad innan han hinner säga så mycket. Säger jag, från baksätet av bilen...

Det ska bli intressant att höra vad journalistkollegerna i Stockholm gör av denna dokumentation.

Läs mer hos Henrik Alexandersson:
Valsedelsmygel
Den svenska demokratin på dekis
Även på YouTube.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment