14 May 2009

Miljö- och biståndsfrågor på FN


Jag till vänster; Elisa Peter från NGLS bakom mig.


Väggbonad/gardiner formgivna av Sven Markelius; på podiet bland andra Gunilla Carlsson, Ban Ki-Moon och Sveriges FN-ambassadör Anders Lidén.

NEW YORK
Dagens kontor är Ecosoc-salen på FN:s högkvarter, som ni vet en av mina favvobyggnader.

För en stund sedan gästade jag och en reporterkollega biståndsminister Gunilla Carlssons pressträff på den svenska FN-representationen; nu är jag en av få journalister (och garanterat den enda svenska, såvitt jag kan se) på den presentation som Carlsson håller i tillsammans med FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon.

De presenterar rapporten från Commission on Climate Change and Development som ni kan läsa om på svenska och på engelska (och bakgrunden här, en DN-intervju med Fredrik Reinfeldt 2007).

Efteråt blir det lunchbuffé!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment