04 June 2009

Ulvskog rakt på sak: "Hörru, jag är jätteviktig"


NEW YORK Note to self: Alltid ha med bandspelare när svenska politiker har pressmöten, alltid ha den på. Även i pauserna...

(Det sade säkert Herman Melzer, som gjort inslaget med/om Marita Ulvskog, när han undervisade mig och mina klasskamrater på JMK i intervju- och radioteknik. Då hade han massor av inspelningar av sina intervjuer med Carl Bildt som åskådliga exempel på hur knepigt det kan vara att fråga ut somliga politiker.)

Transkriptionen av vad Ulvskog säger är förstås väldigt belysande. I utfrågningen i PI Morgon igår svarade hon på den raka frågan om huruvida hon bett om en gräddfil eller ej (lyssna från 1.39) med emfas:
"Det har jag verkligen inte gjort!"
Note to Ulvskog: Ljug inte i radion.

Däremot har SvD:s Sanna Rayman rätt i att det väl hade varit tjänstefel av Ulvskog att inte försöka få maximalt inflytande.
Det är ändå en viktig journalistisk uppgift att visa på det stora spannet mellan offentlig och sluten retorik. Jämför "rakt på sak"-snacket ovan med hur ödmjuk "om jag blir vald"-kandidaten framställer sig inför väljarna i P1 Morgon.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment