10 July 2009

Mermermer Michael J

STOCKHOLM Jag måste erkänna att jag ägnade natten åt att kolla på Martin Bashirs ökända och ödesdigra intervju "Living with Michael Jackson" från 2003, och även den motbild som Jacksonlägret bidrog till produktionen av, "Take Two". Otroligt intressant, inte minst ur ett mediekritiskt perspektiv, och sorgligt. Ni får leta fram dem själva på YouTube.

Jag skulle vilja skriva något rejält – och betalt – på temat "Michael Jackson som mediekritiker och mediemanipulatör", men misstänker att marknaden är något mättad på sådant, plus att det är lite knepigt att få bra källor.
Men det är mycket intressant, bara en sådan sak som varför hans uppgifter om hudsjukdomar och pigmentförändringar aldrig togs på allvar ens när hans mångåriga sminkös förklarade läget.

Nå, ni får förstås stå ut med några fler relaterade inlägg här. Hittade just dessa initierade, bitterljuva texter av en skribent, som hade följt Michael Jackson sedan denne var bara 11 år och skrev om det i Daily Mail häromveckan (jag tror att citat från dem då figurerade även i svenska tidningar; en del är till stor del hämtat från hans bok från 2004).
Det är "tabloid stuff" – men intressant och med en del nya beskrivningar ... för alla som liksom jag inte kan låta Michael Jackson vila i frid riktigt än. Här framgår att han själv manipulerade medierna redan vid tio års ålder, och att han var skräckslagen för alla fans och mer eller mindre falska medierykten redan som tonåring.

29 juni: "'I saw in his eyes he was dying': Michael Jackson's life-long confidante J. Randy Taraborrelli tells the real story of star's fall"

30 juni: "Lisa Marie Presley said he was a passionate lover. So what WAS true about Michael Jackson's sexuality?"

1 juli:
"How Jackson's surgery was a desperate bid not to look like the father he hated"

2 juli: "Michael Jackson's children were banned from looking in mirrors and had their toys thrown away each night. So what kind of father was Jacko?"


3 juli:
"Michael was obsessed with Diana Ross, but his mother feared she would corrupt him..."

Missa heller inte Joachim Ramstedts inlägg om Michael Jackson.

/Gunilla

P S DN, Expressen och Aftonbladet skriver att Los Angeles-polisen utreder ifall det kan ha varit fråga om "mord".
Allt är förstås möjligt, men jag misstänker att eventuella oegentligheter utredningen skulle kunna påvisa snarast skulle ge brottsrubriceringen "vållande till annans död". (CNN skriver homicide = mord, dråp eller vållande till annars död.) Mord kräver som bekant uppsåt.
Denna TT Reuters-artikel publicerad i SvD är mer nyanserad (samma text som DN men annan, mordlös, rubrik).
En klumpig översättning, med andra ord (liksom i denna artikel som talar om "organisk mat" när det borde vara "ekologisk").

2 comments:

  1. Jag säger som du: har plötsligt blivit mycket intresserad av MJ, likaså mina 2 tonåringar! Jag beställde faktiskt en MJ-tröja till mig själv...Har laddat låtar på min iPod som går varm! Det var mkt intressant att läsa allt om Annika Östberg. Har precis läst färdigt "Sorgfågel" och hittade din blogg när jag sökte om henne. //Ann-Sofie

    ReplyDelete
  2. Tack, Ann-Sofie!
    Visst är det lätt att bli biten - blir man fascinerad av Annika Östberg Deasys öde är det nog stor risk att man åker dit på Michael Jacksons också, alla olikheter dem emellan till trots!

    ReplyDelete