25 September 2009

FN-tal nu och då

NEW YORK Nu har jag ägnat tre dagar åt Clinton Global Initiative. FN kom lite i skymundan för min del, men jag har – som jag brukar med jämna mellanrum – åtminstone varit där och bråkat lite med med mediemänniskorna...för att förhoppningsvis rehabilitera min status som resident UN correspondent en vacker dag.
Qaddafis galna tal häromdagen hade förstås varit intressant att se, eller kanske inte. Foreign Policys genomgång visar att FN-historien innehåller många tokiga och långa tal. Fidel Castro har rekord som långpratare – han talade i över fyra timmar 1959... 1960 kläckte han bland annat ur sig följande, enligt Foreign Policy:
"Hade Kennedy inte varit miljonär, obildad och okunnig hade han förstås fattat att man inte man revoltera mot bönder."
På Clinton Global Initiative talde Hillary Clinton om att USA nu ska lansera ett omfattande program för att råda bot på världssvälten. Det låter bra! Mer lär ni få veta imorgon, för då presenterar hon samma program tillsammans med World Food Programme i FN-skrapan.

Kontor just nu: Starbucks på 3rd Avenue och 48th, eller något sådant.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment