25 May 2010

En dag på jobbet



PORT-AU-PRINCE Här är ett av sta'ns många jordbävningsdrabbade hus. Det var förstås oemotståndligt att göra ett litet hembesök. (Ja, jag vet att jag ser ut som en vandrande reporterklyscha, med min khakifärgade skjorta.)

Mannen som ledsagade mig – och drog mig uppför högarna av cement och stenar – heter Beland Inocent, och har själv byggt huset. Nu bor han och hans familj i ett tält i närheten.



Här är passagen vi klättrade genom (jämför bilden högst upp, där samma passage ses från andra hållet).


Vi var alltså inte inne i själva huset, utan betraktade det från sidan. Men två personer var upptagna med, eller kontrakterade av Beland för, att hitta grejer att ta tillvara, till exempel armeringsjärn, därinne.




Detta är två av grannkåkarna. Rummet till vänster fungerade som kapell, fram till den 12 januari.

Och här är resterna av något man ser överallt i Port-au-Prince: en lotteributik, för alla som drömmer om storvinsten. Av någon aning heter lotterierna i regel "New York".


Gårdagen innefattade en hel del andra besök, bland annat i tältlägret på Pétionville Club (en golfbana) och på ett byggvaruhus där de har fullt upp just nu. Och så fotograferade jag hur många jordbävningsförstörda fastigheter och föremål som helst.

Vad hade ni för er på jobbet igår? :-)

/Gunilla

No comments:

Post a Comment