30 May 2010

Inspiration för Haitis amputerade


NEW YORK Jag har ju lagt upp några bilder om proteskliniken jag vistades tre dagar på, här, här och här. Hoppas hitta någon som vill ha ett reportage om den, och så tänkte jag göra ett bildspel som väl en vacker dag hamnar här på bloggen.

Egentligen är det en dokumentärfilm man borde göra. Det här var ett sådant tillfälle det kändes som att det är synd att jag inte jobbar med TV eller video.

Tack vare fyisoterapeuten (är det samma sak som "sjukgymnasten"?) Claude Hillel genom vilken jag hamnade där – via en gemensam vän – hittade jag videon ovan, av amerikanske Josh Sundquist. I februari berättade han om hur den kom till, och att den dubbats för att visas på utomhusskärmar ("Bio under stjärnorna" eller "Sinema Anba Zetwal" som det blir på haitisk kreolska) runt om i Haiti.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment