29 May 2006

Bildpubliceringsmoras på bloggen

Aftonbladets publicering av namn och fotografi på den så kallade 13-åringen fördöms idag unisont och med rätta av ... tja, av alla. (Kolla t ex Viggo/Resumé, Peppe Engberg/Dagens PS och Martin Jönsson/SvD.)

Jag har inget att lägga till all klok kritik – utom en sak.

Hur tänker man, när man skriver som om man skulle vilja kölhala Anders Gerdin – och samtidigt publicerar en Aftonblads-bild där förvisso ögon och namn är maskerade med små, röda lappar – men där stora delar av ansiktet/käkpartiet, klädseln/figuren och håret/frisyren syns, vilket Jinge gör?

Eftersom jag inte sett pappers-Aftonbladet, utan bara har tillgång till AB på nätet, är det Jinges blogg som berättar för mig ungefär hur flickan ser ut. Han visar mig i alla fall mycket mer än vad Expressen gjorde. Angreppet på AB klingar ihåligt.

Uppdatering: nu verkar Jinge ha gjort de där röda lapparna lite större.

/Gunilla

2 comments:

  1. Du har rätt. Jag tog bort den maskade förstasidan från min blogg nyss.

    ReplyDelete
  2. Jag såg det!
    Och Jinge har gjort sina röda lappar större, vad det verkar...
    Det blev lite grann som när TV3 (var det väl?) publicerade foton på Haga-mannen just med hänvisning till att Expressen ändå redan hade gjort det. Även om denna publicering skedde i annat syfte och har mer begränsad spridning.

    /Gunilla

    ReplyDelete