19 July 2006

Everitings good in Timbuktu now

Nu är jag hemma från Jutholmen och åter i min trädgård i Gamla stan!

För två veckor sedan skrev jag om hur Bouba, en guide jag reste med i Mali i januari, kontaktade mig för hjälp med finansiering av en sjukvårdstransport. Han hade kört på ett barn med någons moped, ett barn som behövde transporteras från sjukstugan i Timbuktu till sjukhuset i huvudstaden Bamako. Antagligen en katastrof för samtliga inblandade.

Som jag skrev då kände jag bara olust inför att finansiera sviterna av en trafikolycka mitt i öknen. Men det kändes mycket bättre när min väninna K förklarade sig villig att låna ut pengar till det hela.
Sedan dess har det varit två veckors superkrångel, som mest handlat om att mina pengar befunnit sig på amerikanskt bankkonto men mitt amerikanska bankkort på fullkomligt okänd plats (någonstans i Visby? Det är fortfarande borta!). Så jag har inte kunnat genomföra någon transaktion.

Men häromdagen fick jag in stålar till mitt svenska bankkonto, så nu är allt fixat. Tretusenfyrahundra kronor infann sig på Western Unions Timbuktu-filial igår. Brev från Bouba:

hello
how are you?
I am veryry happy to receive the money you send to me to day in the bank.
I don't no how to said you thanks.
thank you very much you help me much.
everitings good now.now I don't to go to preson now.now I will go to visit my family
tell them about your help you do to me you are very kind.
I hope you will retour back to mali.
take care friendly bouba
Han satt i finkan i några nätter, eller kanske ska man kanske uppfatta det som en gäldstuga – men slapp ut bland annat för att jag för en gångs skull utnyttjade min yrkesstatus.
Jag skrev nämligen ett brev till de ansvariga på polismyndigheten i Timbuktu, i vilket jag på engelska och franska redogjorde för mina framstående internationella journalistiska meriter, berättade att jag varit i Timbuktu för att skriva om musikfestivalen i Essakane och andra maliska sevärdheter, och att de gjorde bäst i att invänta min betalning, samt om Boubas stora vikt för Malis och Timbuktus anseende i världen. Det funkade!

Ni kan alla stöda utvecklingen i nordöstra Mali genom att resa dit (och anlita Bouba som guide). Fast ska ni skicka pengar rekommenderar jag insamlingsändamål som skolor, till exempel denna.

/Gunilla

1 comment:

  1. det finns ett engelskt uttryck, S-U-C-K-E-R

    ReplyDelete