19 August 2006

Kampanjournalistik för trådlösa stadsnät

NEW YORK Det är inte ofta jag skriver något med en tydlig, dold agenda, men häromdagen hade jag det (och dolda agendor måste naturligtvis redovisas här på bloggen...).
Jag skrev en TT-text med syftet att skapa mer opinion i Sverige för trådlösa stadsnät, så kallad wifi. Förhoppningen är för egen del att de ska införa wifi i Gamla stan innan jag tvingas skaffa bredbandsabonnemang därhemma, men rent allmänt tycker jag förstås att alla medborgare borde ha det i Stockholm. (Här i New York har vi bredband, och i Harlem finns inte wifi utom på vissa kaféer, men jag använder ofta en grannes nätverk för att slippa använda sladd.)
För ett år sedan försökte jag sälja in reportage om wifi i Philadelphia och andra städer i USA till diverse tidningar – SvD Näringsliv, Internetworld, Ny Teknik? – men de tackade nej av olika skäl. Nu kanske tiden är mogen att kontakta dem igen.
Aftonbladet har använt min TT-text på ett bra sätt genom att däri ploppa in en egen intervju med sin egen IT-skribent, som naturligtvis även han pläderar för wifi i Stockholm (det finns inga motröster i texten...). Ni kan läsa den här.

Uppdatering: Nu har jag lagt in mina texter (inkl faktarutor) i mitt ack, så illa underhållna och o-uppdaterade textarkiv.

/Gunilla

1 comment: