19 August 2006

Breaking news! Slut på Internet i luften?

NEW YORK Jag hade räknat med att kunna använda Internet när jag flög över hit med SAS. De erbjuder ju sedan ungefär ett år trådlös uppkopplingsmöjlighet ombord på alla långdistansflighter. Och det kostar inte mer än 27 dollar.

Eftersom jag flög business class denna gång hade jag dessutom tillgång till ett elurtag. Strömförsörjningen är ju annars den eviga källan till förtryt när man försöker surfa från omöjliga platser (som i Kungsträdgården och i ekonomiklass på flyg).

Jag skulle skicka iväg en artikel på fredagsförmiddagen, och frågade därför SAS' personal i incheckningsdisken på Arlanda om Internet garanterat skulle fungera ombord. Det gjorde det nämligen inte när jag skulle testa i september i fjol (dock i juli, alldeles utmärkt så länge jag hade ström i datorn...). De ringde nå'nstans och kollade – och jodå, det skulle fungera som vanligt.

Men det gjorde det inte, visade det sig när jag till sist satt på planet. En flygvärdinna meddelande den tragiska nyheten efter att ha kollat på en medpassagerares förfrågan. (Som tur är hade jag tagit det säkra före det osäkra, och kostat på mig en dags wifi-uppkoppling från flygplatsen för att få iväg just den där artikeln – men jag hade ju fler på gång, och mail att skicka!)

Anyway, jag åt matjessill, lammfilé med getost och klyftpotatis, jordgubbar, choklad och glass och drack en massa champagne, vin och portvin, så mig gick det ingen nöd på under flygningen. Men jag tyckte det var en trist statistik att två SAS-flighter över Atlanten av tre inte haft wifi igång. För det är ju så bra när det funkar... Så här står det på SAS hemsida:
Arbeta ombord med SAS Net Access
SAS kan som första flygbolag i världen erbjuda helt trådlös bredbandsuppkoppling ombord på samtliga långdistansplan. Du kan nu surfa på webben, läsa e-post och logga in på ditt företags intranät.

Den trådlösa uppkopplingen, från Connexion by Boeing, möjliggör för passagerarna i alla klasser att koppla upp sig på nätet via sin PC/laptop eller PDA. Du får full tillgång till Internet, inklusive ditt företags intranät.
Men nu undrar jag om det verkligen bara var ett tillfälligt fel. För Boeing, som ligger bakom tekniken på SAS-planen, tänker sluta med det så snart som möjligt, läste jag här. Investeringarna har helt enkelt inte lönat sig.
Så nu återstår det att se om någon annan kan ta över, eller om detta med wifi i luften bara var "too good to be true".

/Gunilla

No comments:

Post a Comment