05 September 2006

9/11 on the air?

NEW YORK Ödmjuk och modest som jag är föreslog jag idag att jag kan vara med i radion och prata om den 11 september, just det datumet i nästa vecka. Jag var ju här då, det vill säga för fem år sedan, till skillnad från många andra...
Haha. Jag är en katastrof i radion, eftersom jag sluddrar och talar för snabbt och låter allmänt förvirrad, men jag kan skärpa mig ibland. Det blev helt OK direkt från Haiti, tror jag.
För säkerhets skull föreslog jag även två svenska historieprofessorer här på Manhattan, jag vill ju inte förhäva mig. Men vi kanske kan vara med allihopa. Eller så kanske jag kommer på någon helt annan som borde vara med.

/Gunilla

5 comments:

  1. Minns den dagen som det vore igår. Jag kom hem efter en fika på stan och slog på CNN som jag brukar göra och då hade det första planet dundrat in.....satt halvt chockad och fattade nästan inte vad som hände. Sen kom nästa plan och då tänkte jag att va faan är detta. Det var som på film fast på riktigt, helt surrealistiskt när tornen rasade. Satt klistrad och zappade runt på alla nyhetskanaler ett helt dygn sen..... Om du vill så får du gärna berätta om hur du kände och tänkte då. Du var ju där.... (maila gärna...)

    /p

    ReplyDelete
  2. Inget CNN här... Jag såg inte flygplanen köra in i tornen, eller tornen rasa på TV om och om och om igen, som alla andra människor i hela världen, för jag stack ner downtown så fort som möjligt. Och har ingen fungerande TV!

    Jag såg däremot den tredje byggnaden när den rasade, på plats, för då hade jag lyckats ta mig ner till Ground Zero.
    Men det tog en hel dag, en fullkomligt bisarr dag full av frustrationer och reportereufori. I flera timmar förstod jag inte riktigt vad som hade hänt, utan räknade med att kunna gå på skolans eftermiddagsföreläsning...

    Detta var den korta versionen, den långa får jag skriva ner nå'n gång.

    /Gunilla

    ReplyDelete
  3. Det här låter ju knäppt men jag skulle velat vara där då, på plats. Dels för att se hur jag skulle funka som människa, i skarpt läge, dels för att höra hur två stycken 442 meters glas och betongskrapor låter när det åker ner i backen. Måste ha varit helt overkligt....

    Du som har koll. Hur går det med det nya bygget?

    ReplyDelete
  4. Klart man hade velat vara på plats...och klart det måste ha varit overkligt.
    Fast jag är mer intresserad av hur jag hade fungerat som reporter, haha..!

    Jag har ingen som helst koll på hur det är med bygget, mer än att jag tycker New Orleans-borgmästaren Ray Nagin har en poäng i att det är märkligt att det gått fem år utan att så mycket konkret hänt... Men på fredag ska de visst presentera ännu en plan för The Freedom Tower. Kanske går jag på en Michael Bloombergkonferens om detsamma.

    Vad gäller 9/11 i övrigt kan jag bara säga ... lyssna på Studio Ett på måndag!

    ReplyDelete
  5. Studio Ett på måndag var det!

    ReplyDelete