03 September 2006

Ny upptäckt: Bleu i Washington Heights

NEW YORK Ah, jag låg och läste hela söndags-New York Times i parken, vilket var bra och trevligt och gav ett och annat uppslag och en och annan insikt – men sedan blev det inget av med New Leaf Café (som jag upptäckte genom denna artikel om "det lantliga Manhattan" i våras). Det såg förvisso mycket trevligt ut, men var stängt "for a private event". Det vill säga en bröllopsmiddag i trädgården.

Bara att traska vidare. Jag har inte varit särskilt mycket i Washington Heights, och har ingen koll på restauranger i området. Att NYT just idag råkade skriva om sådana hjälpte föga, eftersom de nämnde ... New Leaf Café, samt avlägsnet belägna dominikanska barer i Inwood, typ.

Washington Heights och Inwood är up and coming, och blandningen av människor är ungefär lika rörig som i Park Slope i Brooklyn. Har förutom engelska och spanska hört finska och ryska talas här idag; sett en kinesisk take away, en sushirestaurang och ett indiskt ställe vars ägare kommer från Bangladesh.

Snart hamnade jag på 181:a gatan, och upptäckte en riktig liten lokal "restaurant row", med flera trevliga smårestauranger på rad.
Så nu sitter jag i trädgården på Bleu Evolution, vars interiör ser ut som en bordellparafras och vars bakgård ("patio" på New York-språk) ser ut .... ja, ungefär som i Brooklyn (vi är ovana vid bakgårdskrogar på Manhattan, men i Brooklyn har de massor!) med små kulörta lyktor, mosaiker och murgröna.

I magen: medelhavstapas. Snart på bordet: hemgjorda pappardelle med skaldjur. Pation: trådlös.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment