14 November 2006

Fettchock!

NEW YORK Jag trodde att "fettchock" bara existerade som löpsedelsord, men nu vet jag att det finns också i verkligheten.

I lördags var jag som sagt på gourmetmatlagningskurs på CIA, och i söndags drabbades jag big time av ... jag ska inte gå in på alla obehagliga symptom här, men mina flat mates diagnosticerade snabbt att jag förmodligen intagit för mycket mjölk, ost eller grädde så att hela systemet liksom kloggat igen, i synnerhet gallan.

Vi klurade snabbt ut att boven i dramat – jag trodde ett tag nästan att jag skulle dö av mina krämpor, fast inte på riktigt, bara på ett sådant där drama queen-artat sätt – måste vara de cirka fem portioner av ljuvlig tiramisù jag åt i lördags och som en tjej i min grupp lagade.

imageSjälv ugnsstekte jag rosmarinerade lammkotletter som vi avnjöt med sauterade grönsaker och bönragu, och så fanns det hur mycket annan mat som helst att proppa i sig: marockansk lax, mussel- och tomatsoppa, grillad ananas med mera, med mera – samtliga recept från denna förnämliga kokbok, som numera finns i ett präktigt exemplar härhemma.



Men sedan jag kommit hem kom alltså straffet för allt frosseri. Jag har nu varit uppe och jobbat bara i några timmar, efter horisontalläge och total orkeslöshet i två och en halv dagar. Fast nu är jag fit [for fight] för ett litet cocktailparty igen. Och alldeles nyss gjorde jag min första (telefon)intervju på ett bra tag, med en alldeles riktig eskimå från Alaska!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment