21 November 2006

Lättölsleg och tre andra märkliga grejer

NEW YORK Konstig grej i måndags I: Jag fick visa leg – för att köpa en Corona Light när jag åt lunch på snabbmatskedjan Chipotle. Det går ju inte att undgå att bli lite smickrad...!

Men tyvärr trodde de nog inte att jag eventuellt var under 21. Mer troligt är att personalen verkligen har order att kolla leg på alla som inte kommer in med rullator. Eller att det går på slentrian.

Så är det ofta i USA. Och de är ofta helt nojiga med leg, även när det inte ens är gränsfall. I Boston för några år sedan dog en underårig student tragiskt nog av för mycket alkohol – så för att inte avskräcka USA:s samtliga föräldrar från att skicka sina telningar till stadens många universitet blev det omöjligt att komma in på någon bar utan ID i typ hela Massachusetts, hur uppenbart det än var att man hade åldern inne med råge. Men det är ganska sällan jag brukar behöva visa leg i New York...

Konstig grej i måndags II: Pepparkakslatte på Starbucks – med grädde! Snart jul.

Konstig grej i måndags III: Att man är tvungen att få sina väskor röntgade för att komma in i en shoppinggalleria i Citibanks skyskrapa på 53:e gatan. Och byggnaden är omgärdad av betongblock, för att hindra terrorister att köra ända intill. Tydligen inser de risken för terrordåd; Citibank är världens största bank. Men jag har faktiskt inte sett något liknande någon annanstans i USA, utom på flygplatser och på FN, ens direkt efter 11/9 2001. Jo, en gång när Bill Clinton och en massa andra hot shots skulle framträda. (Skulle terrorister slå till i New York igen gör de det nog dessvärre i tunnelbanan.)

Konstig grej i måndags IV: Alla vrålande fotografer, minst ett 50-tal, som bevistade Emmy-galan. De skriker till kändisarna för att få uppmärksamhet och blickar riktade mot just den egna kameran (se mer här). Ändå är det svårt att tro att bilderna blir särskilt originella, tvärtom. Dessa kändisfotografer– som jag antar extraknäcker som paparazzi – var dessutom en mycket underlig samling människor, några riktiga original; excentriska och konstigt klädda (vissa kändisreportrar dock väldigt tjusigt klädda för att kunna stå framför kameran).
Jag inser att det finns en stor marknad för kändisbilder. Men jag förstår inte hur den kan vara sååå stor att alla dessa fotografer kan försörja sig på att stå på samma apberg samtidigt? Och det var lite sorgligt att höra att vissa av dem, som jag pratade med under middagen, uppenbarligen inte ens tycker jobbet är särskilt kul.

/Gunilla

3 comments:

  1. De kanske kollar alla som ser ut att vara under 25 typ. Kan helt förstå att de kollar dig. Give yourself credit.

    Betonghinder utanför Citibank beror väl dels på att det är ett toppmål för terrorister och dels på att Citicorp-byggnaden är sårbar för attentat, alltså själva strukturen. Den skulle inte vara svår att få att kollapsa med en bilburen bomb modell större.

    Al-Qaida har (har haft åtminstone) sofistikerade planer för såna hus, som vi såg 2004 när Muhammad Naeem Noor Khan fångades.

    ReplyDelete
  2. Hej Anders,

    Jag kanske ska förtydliga: jo, jag menar att de alltså inser risken för terrordåd mot just Citibanks skyskrapa. Vad jag tyckte var konstigt var att jag först nu, fem år efter 9/11, hamnar i en kommersiell byggnad som har röntgen när jag inte sett det förut. Att det inte hänt tidigare att jag gjort det.

    Och jag menar inte att banker och gallerior inte skulle vara "toppmål för terrorister". Vad jag menar är att tunnelbanan nog vore ett ännu effektivare mål, högre på listan. För det finns mycket tunnelbana och relativt sett få shoppinggallerior i New York City... Jag vet inte hur effektiv granskningen av skumma väskor realistiskt sett kan vara.

    ReplyDelete
  3. Jag förstår och håller med, menade inte att antyda att nåt var fel med det du skrev. Tycker också att det är konstigt och ville bara resonera lite om hur det kan komma sig att vaksamheten är så hög fortfarande. Själv är jag rätt övertygad om att det finns en hel palett av allvarliga hot som vi inte känner till för att det måste hållas hemligt.

    ReplyDelete