28 November 2006

Miamibiljett, till slut

NEW YORK OK, nu har jag äntligen lyckats hitta en biljett till Miami. Det har verkligen tagit hela dagen (har inte gjort något annat sedan jag postade föregående inlägg), och inte blev det särskilt billigt heller. Och direktflyg bara på nervägen.

Men detta var i alla fall åt mig själv. Det är extremt irriterande att surfa runt som en galning i jakt på optimalt direkta och billiga biljetter i flera timmar – bara för att spara lite pengar åt någon tidningsredaktion. Well...

Beställningar på konstmässe-bevakning kan mailas till mig!

/Gunilla

2 comments:

  1. Beställning av biljetter är obegripligt krångligt. På nätet, på en resebyrå, via telefon med nån bokningsmänniska som sitter i Kramfors eller var de nu sitter. Varför så krångligt?? "Hej, jag vill ha en biljett till Stockholm...billigast möjligast" Det finns tusen varianter och prisklasser att välja med, trots att det är ett och samma plan som ska ta mig ner till sthlm...weird och så otroligt dumt, irriterande. Kundfientligt så det stänker om det!!

    Nå, ha en bra vistelse i Miami...låter ju inte helt fel så här i novembermörkret!!

    Kram peter

    ReplyDelete
  2. Ett och samma plan låter praktiskt... Mellan New York och Miami finns cirka tusen olika kombinationsmöjligheter.
    Särskilt när bokningssajterna gärna vill skicka en till grannflygplatsen Fort Lauderdale också, eller tycker att man ju lika gärna kan flyga från Philadelphia. Eller när de föreslår en övernattning i Charlotte eller sju timmar på någon flygplats i The Deep South.

    Men det borde ju vara så enkelt, och är det något jag har rätt mycket erfarenhet av vid det här laget så är det att söka efter flygbiljetter.
    Nu blev det extra knepigt eftersom jag skulle ha två stycken biljetter (och min medresenär befann sig till på köpet i Paris, men vi mailade som galningar fram och tillbaka om vilka tider som borde gälla och vad vi inte ville missa i Miami).
    Hittade till sist två OK biljetter på en sajt, men olika biljetter med nästan identiskt pris och ungefär samma rutt via Atlanta (så när som på sista sträckan hem, som gick till olika flygplatser i NYC). Men det fanns bara en biljett kvar av vardera, till det priset. Och eftersom det tog ungefär en timme! bara att boka den ena, med alla uppgifter som skulle kollas, så hade den andra, liknande biljetten hunnit försvinna.

    Då blev det ännu krångligare, att hitta en ny biljett till OK pris, som dessutom helst skulle innebära samma ankomst- och avgångstider (så att vi kan åka tillsammans till och från flygplatserna).

    Kolla in alla variabelmöjligheter man kan ställa in på www.kayak.com... och de flesta förslag jag fick kostade minst $800. För jag vägrade att bege mig från Miami redan klockan 6 på söndagmorgonen. Till sist, efter som sagt många timmars surfande, gav jag upp ambitionen att hitta en billig biljett – och hostade upp nästan $600 för en prima biljett.

    Men visst blir det skoj att vara i Miami! Vi har redan blivit inbjudna till något slags kalas med Yoko Ono, haha.

    ReplyDelete