07 November 2006

Många val är det

NEW YORK Idag åt jag en tjusig fyrarätterslunch i FN:s delegatsmatsal, med en kinesiska på min vänstra sida och en etiopiska på min högra.

Lunchen var arrangerad av Dag Hammarskjöld Scholarship Fund och United Nations Correspondents Association. Jag förklarade för mina bordsgrannar varför jag var där som enda svenska journalist (trots att det förutom Dag Hammarskjöld var Jan Eliasson som stod i centrum; han fick nämligen ett nyinrättat inspirationspris som jag kanske skriver mer om imorgon):

"Eh...ni förstår, mina kolleger är upptagna av att bevaka valet idag!"
sade jag.

"Aha, de skriver om valet till säkerhetsrådet!"
blev svaret.

Alltså: På FN:s högkvarter ligger det närmare till hands att tänka på att Panama idag valdes till ett av säkerhetsrådets icke-permanenta medlemsländer 2007 och 2008, än att hela USA går och röstar. Det är lite charmigt.

Nu är det mycket hög tid att lämna FN:s delegats-lounge och åka iväg på valvaka! Sheraton Hotel nästa.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment