04 December 2006

Kylskåpstömning

NEW YORK Kvällens middag: wokade kycklingfiléstrimlor med dito selleri, gröna bönor, vitlök, ingefära; allt smaksatt med fisksås, sesamolja, lime, japansk soja, koriander, jord- och cashewnötter; mikrouppvärmd tryffelrisotto – och strösslat över alltsammans en massa granatäpplekärnor; serverat med ett glas Yellow Tail rieslingvin. Asiatiskt, amerikanskt, libanesiskt, italienskt och australiensiskt på en och samma gång. Lite grann som en ond kontrast till alla reportage om locally produced livsmedel, som jag hoppas kunna sälja in framöver (ja, jag vet att skördesäsongen i New England alldeles precis nu är över, men jag har ändå massvis med fina idéer). Och så var det helt enkelt kylskåpstömning, eftersom jag – som jag bloggat om cirka fem gånger – ska till Miami i morgon! Inspiration inte bara från vad som råkade finnas i kylskåpet och behövde göras av med, utan även i viss vag utsträckning från Lisas recept på kimchi-wokade grönsaker.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment