01 December 2006

Polisen inte lika handlingsförlamad

NEW YORK Vad hände med den drogade tjejen (eller "crackbruden", som jag tror att kaféets ägare kallade henne)?
Jo, fyra stycken rejäla poliser kom till kaféet. De hade tydligen i sin tur ringt på någon slags omhändertagningsenhet, som var på väg dit för att kolla blodtrycket på tjejen och överväga andra åtgärder.
Jag hann inte stanna för att kolla hur det hela slutade, men insåg hur puckad jag varit som inte ens tänkte på att ringa polisen – och som blev sur på kafépersonalen för att de inte visste vart vi kunde ringa. Klart polisen vet vad som ska göras i sådana situationer, även om de verkade göra det en smula bryskt – och att min instinkt snarare var att få tag på någon lämplig kyrka eller frivilligorganisation tyder på att visst harlemitiskt tänkande börjat göra insteg i min hjärna, haha. (Jag syftar på att det i ghetton som Harlem traditionellt finns en allmän misstänksamhet mot poliser, med mer eller mindre rätta).

Nå, jag har också en missbrukarpersonlighet; igår kväll ännu en matlagningskurs. Eller rättare sagt ett så kallat "gastronomiskt seminarium" i konsten att äta tapas.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment