24 January 2007

Indien-souvenirer

STOCKHOLM När man sysslar med så kallad "politisk turism", som jag gör ibland, blir rese-souvenirerna smått bisarra.

Bilden nedan visar en kudde i min säng här i Stockholm. Men metallplaketterna som vilar på den kommer från hus i byn Polimpoli i Chhattisgarh – vars invånare flydde i fjol (sedan den förstörts av maoistiska gerillasoldater).
















Plaketterna hade hamnat på denna grusväg, där jag och en av våra indiska fixers plockade upp dem:















Gropen i vägen kommer från en landmina, som smällde vid halvåtta-tiden på morgonen för ungefär en månad sedan. Vraket ni ser nedan är den lastbil som då flög i luften (med bland annat hus-plaketterna som last):










Chauffören till fordonet råkade av någon anledning vara på plats när vi passerade i söndags. Han hade märkligt nog inte fått några fysiska skador, enligt honom själv tack vare gudarna.

Nu ska jag klura ut hur jag ska förvara de sju dekorativa små souvenirerna härhemma. Allt medan Polimpoli-borna lever i flyktingläger några mil från sina förstörda hus.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment