23 January 2007

Hemma

STOCKHOLM Som vanligt är det konstigt att plötsligt bara vara hemma, och ändå inte det minsta konstigt.

Imorse tokshoppade jag parfym på Zürichs flygplats; inatt trängdes jag med tusentals människor i saris, turbaner, burkor, kostymer eller backpackerbohemiska utstyrslar på Bombays flygplats (på förekommen anledning har säkerhetskontrollerna varit rigorösa på alla indiska flygplatser den senaste tiden; jag blev kroppsvisiterad inför samtliga mina fyra flygningar med start i Indien); i går for jag med taxi förbi eländiga trottoarbostäder och uteliggarboningar intill järnvägsområden i centrala Bombay; i förrgår knallade jag omkring uppepå resterna av en söndersprängd samlingslokal i en liten centralindisk by och intervjuade paramilitärer och bybor.

Och idag sitter jag i min egen säng och äter rucolasallad, med fetaost och granatäpple som jag hittade i kylen och räkor jag hittade i frysen. Men allting i Dantewada, Bombay och Zürich bara fortsätter. Samtidigt!

Jag trodde att det skulle vara en chock att komma hem till vinterkylan i Sverige, men inte då. Trots att jag inte hade några ytterkläder med mig i packningen (bara en svartylletröja jag köpte på rea i Zürich, för att jag trodde att jag skulle frysa ihjäl annars). Nu tillbringade jag förvisso inga långeliga tider utomhus, utan som mest kanske bara tio minuter utanför terminal 4 och 5 på Arlanda – men det fungerade alldeles utmärkt med klänning och sandaler. Fast sedan jag kom hem tidigt på eftermiddagen har jag bara suttit i sängen och surfat och allt har varit alldeles tyst. Det är ändå lite konstigt.

/Gunilla

P S Min mobiltelefon är hemma hos mor&far. Jag får den nog först på fredag.
Kanske sätter jag mitt reserv-SIM-kort i min nya indiska mobiltelefon endera dagen – men tillsvidare nås jag bäst per mail eller på mitt vanliga hem-telefonnummer. Om någon skulle vilja ha tag i mig eller berätta om något skoj som händer i Stockholm?!

Uppdatering: Jag nås fortfarande bäst hemma (och från fredag på mitt gamla vanliga mobilnummer). Men skulle jag inte vara hemma idag eller imorgon och ni verkligen vill få tag på mig snabbt kan ni tillsvidare även ringa: 073-825 49 10 (=enbart mitt reservnummer).

No comments:

Post a Comment