STOCKHOLM "Det är fortfarande inte alla som känner till att vi skriver om mat, resor, inredning, mode och design", säger Svenska Dagbladets marknads- och försäljningschef Gunilla Asker i Dagens Media.
Hur kan "alla" inte känna till det? Det har SvD gjort så länge jag läst den, det vill säga i decennier (minns Weekend-bilagan på 80-talet, den handlade väl om just mat, resor, inredning, mode och formgivning?).
Men visst, det har blivit mer featurematerial i tidningen de senaste åren, och det är klart att man ska locka nya läsare med just life style om de nu missat det (eller pleasure, som en feature-redaktör på SvD glatt kallade det häromåret).
Ändå känns det lite tråkigt att reklamkampanjen tydligen enbart ska handla om tidningens "ovanligt inspirerande blandning av lust, mode, passion, konflikt, litteratur, underhållning, energi och hälsa".
Hoppas att tidningens vassa nyhetsjournalistik och gedigna utrikesbevakning lyfts fram någon gång – det sker tyvärr sällan i SvD:s kampanjer, och den sorgliga anledningen är kanske att reklambyråerna vet att det inte funkar.
Som gammal SvD-hang around är jag annars själaglad för att det går så bra för tidningen! Jag hoppas att de "gör en Aftonbladet", det vill säga går om Dagens Nyheter, snart-snart-snart.
18 February 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
"Jag hoppas att de "gör en Aftonbladet", det vill säga går om Dagens Nyheter, snart-snart-snart."
ReplyDeleteDå är vi två som hoppas, eller förresten, jag hoppas att de går om Aftonbladet också, fast jag innerst inne vet att det tyvärr aldrig någonsin kommer hända...