04 March 2007

Sökes: tips om bildtelefoni

NEW YORK Min mamma skulle vilja kommunicera i realtid med sin dotterson i Rom, och vill ha en bildtelefon för ändamålet. Hon började därför med att ringa Telia ... men jag förklarade att det är Internet som gäller.
Kan någon därute rekommendera henne bra webbkameror och program? Det finns alltså bredband i båda ändarna, Rom (PC) och Solna (Mac) – men någon dyr videokonferensutrustning är knappast aktuell.

Uppdatering I: Jag hittade en massa Mac-anpassade webcam-tips på Skypes hemsida. Antar att detta är way to go. Men fler tips och erfarenheter efterlyses!

Själv ska jag förresten skaffa ett SkypeIn-nummer endera dagen.

Uppdatering II: Aha! Logitech + Skype funkar så här.

/Gunilla

3 comments:

  1. Jag har webcam och kör med yahoo messenger voice.
    Har aldrig kört båda samtidigt för det har inte varit nödvändigt.

    ReplyDelete
  2. Hmm...men vad har du då för programvara till webb-kameran? Eller för utrustning till Yahoo-programmet? Och hur använder du det hela? Fungerar det väl?

    Jag är förresten lite störd av att mamma visade sig ligga i teknisk framfront genom att vilja ha en pryl som jag själv inte haft en tanke på att skaffa – även om hon inte visste att det var en webbkamera hon ville ha!

    ReplyDelete
  3. Webbkameran är en logitech så programvaran kom med den.

    Yahoo är som msn fast bättre (tycker jag). Jag skaffade webbkameran för att kunna "prata" med en döv kompis om jag någongång skulle komma längre än till att kunna bokstavera teckenspråk. Nu chattar vi via det vanliga programmet. Vill man få till det med att verkligen prata med varandra så är jag säker på att man kan få ihop det mellan två införskaffade webbkameror. Den ena i Rom och den andra i Solna. Om jag vore henne skulle jag ringa iStore eller trava in på ett sånt där premium reseller ställe och fråga vad hon behöver i termer av teknik för att få det att funka. Så gjorde jag när jag ville ha podden till en ministereo när jag inte bär med mig den. iStore har logitec också.

    ReplyDelete