04 March 2007

Skype + wifi i Stockholm! Hurra (om det funkar)!

NEW YORK Jag är inte riktigt kompis med Skype ännu. Det har varit för dålig ljudkvalitet, för mycket strul med mitt headset, för många misslyckade samtal...

Men jag tycker ju att det är fantastiskt i grunden, som när jag i fjol kunde ringa kompisar i Stockholm från Port-au-Prince, genom att sitta med min dator på hotellverandan. (Telefonlinjerna från Haiti är naturligtvis katastrofala och extremt dyra att använda, inget man någonsin skulle få för sig att använda annat än till nödsamtal eller för att bli uppringd från medieredaktioner för). Det är egentligen bara slöhet att jag inte använder Skype mer. Ofta fungerar det ju alldeles utmärkt. Lite ovant, bara.

Just nu har jag en period då jag försöker ta tag i många försummade saker – min privatekonomi till exempel! – så vad kan passa bättre än att skaffa bra Skype-rutiner. Som sagt, ett SkypeIn-nummer till exempel.
Detta innebär att man kan ringa mig lokalt som om jag vore i exempelvis Stockholm, men jag kan ta emot samtalet till min dator var jag än är i världen. För detta skulle jag få betala en årsavgift, motsvarande 38 dollar. Jag känner en person som jobbar med ett SkypeIn med Stockholmsnummer i Zambia, för honom fungerar det utmärkt.

Uppdatering på söndagsförmiddagen: Buhu, jag misslyckades. Tänkte registrera både ett amerikanskt och ett svenskt nummer. Eller, rättare sagt, ett nummer i vardera New York och Stockholm. För det är ju viktigt med "rätt" riktnummer... 212 och 08, annars får det vara. Och det fanns ett enda 212-nummer ledigt, dessutom ett som var relativt bra och enkelt att komma ihåg.
Men jag kunde inte bestämma mig genast. Några minuter senare var numret taget och 212-valmöjligheten bortplockad från sajten... Det råder nämligen extrem brist på 212-nummer, för alla slags telefonabonnemang, och har länge gjort. Alla vill se ut som om de bor på Manhattan...
Synd att jag inte kan lägga över mitt dyra, vanliga nummer till Skype! 08-numren jag fick på förslag var samtliga fula och krångliga, så jag lade tillfälligt ner försöken att SkypeIn-registrera mig...

Och vad hittar jag på Skypes hemsida om inte färsk information om att Skype och Aftonbladet har fixat ett 90-tal hotspots (wifi) för gratis, trådlöst Internet i Stockholm! Fantastiskt. Testa gärna och berätta om hur det funkar!
Som ni vet är jag en stor fan av wifi – och av kartan att döma ser det ut som om ett av mina favvoställen Chaikhana är ett av de fem ställen i Gamla stan som blivit en hotspot.

/Gunilla

5 comments:

  1. Gunilla,

    You should do an article on WiFi. I found this Google Tech Video, which is very informative: http://video.google.com/videoplay?docid=-7604162891033405380&q=Google+techtalks

    Personally, I am a heavy proponent of UMTS/3G, for several reasons, and I believe that WiFi deployment is redundant. Since we are deploying several nationwide Wireless broadband networks using licensed frequencies, it has to be cost wise suboptimizing when these WiFi networks are built too. Also, I believe that the use of the free RF Spectrum, that WiFi uses, will evently be so crowded that a lot of interference will happen (no one talks about this). The Operator Wireless Broadband networks uses Licensed Spectrum, where a very important part of building the network is to optimize to avoid interference.

    ReplyDelete
  2. Hey Mikke,

    Maybe _you_ should write an article on wifi!

    Well, although I don't know anything about the technological ramifications, I agree that there seems to be a lot of overlapping as of the networks.

    I have indeed tried to pitch stories on the wifi net efforts in for example Philadelphia. All Swedish magazines I contacted declined my offer – but maybe I should make new pitches, now that wifi is gaining momentum in Sweden, too.

    Best,
    Gunilla

    ReplyDelete
  3. Det var en jätteartikel i senaste Internetworld om Wifi, och det stod om Skype i mobilen i dagens SvD. Så npg skrivs det.

    Har förresten också problem med mitt headset och svär därför över Skype, men det är ju egentligen inte Skypes fel, det är ju en väldigt bra uppfinning.

    ReplyDelete
  4. Haha, vad intressant med Internetworld. Det måste jag kolla in.
    Jag föreslog ett reportage om wifi-nätverk i amerikanska städer till dem i augusti 2005. Deras redaktör tackade då nej så här:

    "Låter som ett intressant reportage, men tyvärr passar det inte oss.
    Vi skriver inte allmänna reportage om internet utan siktar in oss helt på de som bygger, driver och ansvarar för webbplatser på företag och organisationer."

    Jag svarade då att tidningens inriktning verkade ha ändrats sedan jag skrev några grejer för Internetworld (i mitten av 90-talet). Och nu kanske den ändrats igen. Vad bra!

    Vad gäller headset/Skype – kan bara hålla med...

    ReplyDelete
  5. Alla vill se ut som om de bor på Manhattan? Snacka om att alltid se "rätt" ut också när det gäller telefonnumret... Hur långt sträcker sig det vanliga 212-riktnumret?

    ReplyDelete