01 March 2007

Skrivkramp, kronisk?

NEW YORK Jag har läst många teorier om vad skrivkramp är och består av, men ingen biter riktigt på mig.
Nu har jag i flera dagar försökt skriva ihop en text som ska handla om en rolig, intressant, bra och aktuell grej som jag själv föreslagit, som inte ska vara vare sig särskilt lång eller alltför kort, och som bara behöver vara rak och enkel journalistprosa (det vill säga ingen prestationsångest vad gäller stil är inblandad). Allt dessutom ska dessutom skickas till min favvoredaktör, som jag ju inget hellre vill än ge texter i tid. Men det bara går inte.
Igår kväll slocknade jag i soffan vid 22-tiden och tänkte "vila lite innan jag totar ihop artikeln på nolltid", vaknade först strax före klockan 04 och har nu varit vaken i fem timmar utan annat än total omgång i hjärnan. Inte kul. Man är inte en så effektiv skribent när man inte sovit ordentligt. Men nu ska det ske. På nolltid.

Uppdatering I: Texten blev klar, sent om sider, dock inte på nolltid. Den är dock ganska genomarbetad, och ser antagligen ut som om den gick fort och lätt att skriva ihop...

Uppdatering II:Jag skickade artikeln med tusen ursäkter till min redaktör, med hela förklaringen om skrivkramp och jetlag och tidsskillnad till Kalifornien och två svårfångade intervjupersoner och så mer skrivkramp. Och tänk, det visade sig att hon också lider av skrivkramp! Det har vi lyckats dölja för varandra under alla år vi haft med varandra att göra. Antagligen därför vi förstår varandra så bra, haha.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment