01 March 2007

Torekull pinsam på flera sätt (uppdaterad)

NEW YORK Debatten om Carl Bildts blogg är ju enormt komisk att följa. Jag har dessvärre intet att lägga till allt som redan skrivits, och har därför bett en bekant om ett gästinlägg här – för att låta en viss, stor del av Bildt-bloggens alla läsare komma till tals ... vilket jag hittills inte sett att den har. Vi får se hur det går med detta.

Uppdatering: Isobel kallade igår rentav komiken "helvetisk" och noterade korrekt att Torekull sabbat "det som skulle ha kunnat vara en intressant diskussion om det sätt Carl Bildt använder sig av bloggen för att exempelvis tacka nej till debatter i medierna".

Förresten. Med risk för att framstå som den ordmärkare jag vet att jag är, eller i det här fallet uttalsmärkare:
Mitt förtroende för Bertil Torekull, i den mån jag hade något särskilt sådant, försvann när han i diskussionen med P J Anders Linder i Studio Ett igår talade om Venezuelas despot som om denne hade ett franskt efternamn. "Chavée", sade Torekull minst två gånger om Hugo Chávez ['tʃaβes, med betoning på första stavelsen och hörbart –z–, såklart].
"Det spelar väl ingen roll", skulle min pappa kanske ha sagt, men jag tycker verkligen att det spelar roll.
Nu visade väl i och för sig själva tilltaget att jämföra Carl Bildt med Hugo Chávez att Bertil Torekull inte har så bra koll på Chávez. Och att sedan inte ens kunna uttala hans namn ... är faktiskt riktigt pinsamt.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment