15 March 2007

Stickan's statements

NEW YORK Stig-Björn Ljunggren skriver på sin blogg (som ännu saknar permalänkar) om ett besök bland journalistik(?)studenter på en folkhögskola i Vara:
De som är på väg in i medievärlden har bra koll på att det är en upplevelseindustriell verksamhet med lönsamhetskriterier, maktbefogenheter och en ständig kamp om uppmärksamheten hos en brusberusad konsumtionspublik [min fetning].
Och inte att de ska utföra ett uppdrag från Gud om att säga Sanningen.
Men många av dem har ambitionen att kunna gå till sängs om kvällen med gott samvete.
Så istället för att diskutera om min bild av medierna är riktig (som var det vanliga förr) så pratade vi mer om "jo, så där är det väl, men vad tusan ska vi göra då..."?
Just det, det väl där vi är just nu. När jag läser Ljunggrens intressanta åsikter om mediernas roll i samhället inser jag att jag helt och hållet internaliserat dem och redan trodde att de är allmängods...

För övrigt har det visat sig att jag lite oväntat har besök här i New York i helgen – faktiskt från Vara, av alla ställen, via Stockholm. För idag ringde en kompis som igår damp ner i ett hotell på 17:e gatan.

Kul, då får jag – vars New York-kompisar knappt haft tid att ses sedan jag kom tillbaka, för tre veckor sedan! – äntligen en anledning att besöka underbara Café Gitane, och kanske kan locka med mig sällskap för utflykter till restauranger i Brooklyn och så'nt...

/Gunilla

No comments:

Post a Comment