08 April 2007

Telias badwill

NEW YORK "Mailkaoset är över", skriver Expressen; "Fortsatt mailkaos" skriver Aftonbladets text-TV just nu (jag låter bli att länka, eftersom rubrikerna kan ändras framöver).

För mig stämmer båda tolkningarna. Jag har äntligen lyckats skicka iväg de flesta av alla de mail som ställdes på kö igår, och kan åtminstone ta emot de mail jag skickar till mig själv. Tyvärr finns det fortfarande några mail som systemet vägrar låta gå iväg, trots att jag försöker om och om igen. Ibland ser det ut som att de går iväg, men efter ett tag studsar de tillbaka... Och även om jag antar att de flesta haft viktigare saker för sig under påsken än att skriva mail till mig (?) har jag fått in misstänkt få mail.

Riktigt akuta mail har jag kunnat skicka iväg via en av mina uppdragsgivares webbmail och den adress jag har där. Men det är bara till som en akut nödlösning, inte för mina ordinarie mail.
All den mentala energi och inte minst tid allt strul tog både långfredag och, framför allt, påskaftonen hade varit kul att kunna ägna åt de viktiga redaktörsmail som jag hade velat skriva och få iväg före min avresa. Nu får jag förlita mig på att de har wifi kring Godahoppsudden.

Och Telias hantering av detta har verkligen varit under all kritik. Apropå denna artikel har jag skrivit till en för mig ny kontakt, Konsumenternas Tele- och internetbyrå, för att fråga om man inte borde få ersättning när man inte har e-post bara som en tilläggstjänst hos Telia utan som hela tjänsten (bredband har jag via Verizon, här i USA, och ComHem, i Stockholm). Jag kände till KTIB till namnet men inte mer, men deras service verkar toppen – kolla in.

Nu: halvstressad packning.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment