18 May 2007

Ikväll mötte jag Lassie

NEW YORK Ni måste låta mig få ägna mig åt lite name dropping ibland... Så nu får ni gissa vem jag träffade ikväll.

Träffade = blev presenterad för och skakade hand med. Inte mer än så!

För att det ska bli lite enklare får ni en massa namn att välja bland. Jag har lagt till en fragmentarisk presentation av var och en, vill ni veta mer får ni kolla i Wikipedia eller nå't! Endast ett svar är korrekt.

Al Gore – f d vicepresident, f d presidentkandidat och "global warming"-apostel
Madeleine Albright – f d utrikesminister, USA
David Johansen – New York Dolls
Eliot Spitzer – guvernör i staten New York
Ban Ki-moon – FN:s generalsekreterare
Carl Bildt – utrikesminister, Sverige
Michael Bloomberg – borgmästare i New York
Jean-Georges Vongerichten – kock och krogimperialist
Henry Kissinger – f d utrikesminister, USA
Beck – popstjärna
Tarja Halonen – president, Finland
Barack Obama – senator och presidentkandidat
John McCain – senator och presidentkandidat
Bode Miller – slalomstjärna
Oprah Winfrey – TV-stjärna
Martha Stewart – Martha Stewart

Svara i kommentarfältet! Den som först gissar rätt – OBS! senast måndag kl 14 – blir bjuden på middag hemma hos mig i New York eller i Stockholm.

/Gunilla

11 comments:

  1. Eftersom du tidigare på dagen var i FN-huset borde det vara säkrast att gissa på Ban Ki-moon men förmodligen satt du inte kvar på FN på kvällen och så jag gissar istället på kocken.

    ReplyDelete
  2. Fast efter att ha läst Bildts blogg inser jag vem det förmodligen var...

    ReplyDelete
  3. Bara för att upprätthålla min image gissar jag på David Johansen (som faktiskt spelade i NYC ikväll 19 maj). Men jag tror egentligen inte du är så lättimpad av rockstars, så förnuftet säger Kissinger, men det är jag ju inte först med, så det är fånigt att gissa på.

    ReplyDelete
  4. Henry Kissinger var alltså svaret! Han var med på en galamiddag med American Scandinavian Foundation som jag råkade hamna på.
    Det var Jan Eliasson som introducerade oss för varandra. Jag ska berätta lite mer om detta när jag får tid.

    • The Blogger Formerly Know as Ensamma Mamman – grattis och vänligen kontakta mig per mail (gunilla@kinn.se).

    • Patrick – jag hade kunnat sitta kvar på FN på kvällen, men tror inte att Ban Ki-moon gjorde det! Han är dock där klockan 8 på morgnarna, tror jag...
    Nix, har inte direkt träffat generalsekreteraren, bara sett honom när han höll sitt tal efter att ha blivit vald i höstas (och stått intill hans fru, som då var iklädd en vacker, traditionell koreansk dräkt). Har inte ens sett honom på någon presskonferens sedan han tillträdde sitt ämbete.

    Jean-Georges Vongerichten såg jag däremot när jag åt på en av hans restauranger för en tid sedan. Han rörde sig mellan köket och matsalen, och nickade åt mig när han såg att jag kände igen honom. Men vi hälsade inte på varandra mer än så.
    Det var faktiskt märkligt att se honom, för han har verkligen ett globalt restaurangimperium och är nog ständigt på resande fot. "Min" tidning Gourmet (dock ej jag) porträtterade honom i fjol.

    • Jessica – Madeleine Albright var ju ingen dum gissning! Märkligt, att USA haft två inflytelserika utrikesministrar med rötter i Centraleuropa (finns flera?) som judisk-tyske Kissinger och judisk-tjeckiska Albright. Henne såg jag faktiskt häromveckan, hon knallade fram på trottoaren vid Lexington Avenue. Hennes och min gemensamma nämnare är att vi båda är Columbia University-alumnae...

    • Christoffer – nix! Beck har jag inte sett till sedan 1999, då jag skrev om honom för Svenska Dagbladets nöjesredaktion. Tog också ett foto, varpå skivbolagsgorillorna kom fram och frågade vad jag höll på med - "Beck doesn't do press in Sweden right now", och så var det slut med det fotograferandet. Detta på en allmän vernissage med massor av medierepresentanter närvarande...
    Men det var i samband med det som jag lärde känne Becks mamma och styvfar. De har dock ingen kontakt med Beck sedan några år.

    • Lina – haha, du har ju uppenbarligen helt rätt i att utgå från att jag skulle bli impad av att plötsligt stå framför Henry Kissinger! Men jag skulle nog också ha blivit lite impad av David Johansen, även om jag kanske inte fullt ut förstår hans storhet och New York Dolls musikhistoriska betydelse (protopunk etc).
    Anledningen till att tog med honom i listan är denna: Samma dag som jag kom hem och berättade för min inneboende Sean att jag minsann hade skakat hand med Henry Kissinger, så hade Sean varit ute i Queens och hängt med New York Dolls, inför deras spelning och återförening. Detta för att han blivit ombedd att skriva ett reportage om dem för ett tyskt kulturmagasin. Av en slump fick han följa med Johansen i en taxi till Manhattan och sedan satt de ett tag på en diner. Det blev, oväntat för Sean, ett långt samtal på band – som han i denna stund sitter och redigerar vid vårt köksbord (fast jag har varken hört eller läst resultatet ännu). Det borde han ju sälja till fler publikationer.

    ReplyDelete
  5. Haha, jag visste att jag skulle ha gissat på Kissinger istället för kocken, det var honom mitt andra inlägg syftade på, men då var ju gissningen redan gjord :-)

    ReplyDelete
  6. Men Patrick, var stod det att du inte fick ändra svaret?! Du hade ju blivit först, ju! Jag funderade på om jag skulle tolka ditt svar som Kissinger, men Bildt nämner så många personer på sin blogg...

    Bildts Kissinger-möte hade gissningsvis ingenting att göra med kvällens aktivitet; det blev en riktig Skandinaviendag för Kissinger.

    ReplyDelete
  7. Gunilla: Men jag trodde på kocken först och har man väl satt ner foten så...

    Har Kissinger någon koppling till skandinavien, annat än priset han fick 73?

    ReplyDelete
  8. Patrick – tja, Jean-Georges var verkligen ingen dålig gissning! Jag hade gärna hängt på "Jean-Georges"/Nougatine på kvällen – i själva verket var jag i höjd med dem, fast på andra sidan Central Park (Pierre Hotel).

    Jag försökte luska i om det finns någon okänd Skandinavien-koppling. Men det enda jag fick fram var att Kissinger är vän till någon av galans arrangörer (Robin-nå't), så hon/han måste ha värvat honom – och så hade han kanske ingenting bättre för sig den da'n...

    ReplyDelete