01 May 2007

Sydafrikabild 1: Första kvällen i Kapstaden, den 10 april

Jaha, som ni märkte bloggade jag knappt något från min Afrika-resa, vare sig från Sydafrika eller Ghana. Många olika anledningar till det, kan bara beklaga.

Ett tag lekte jag med tanken på att rekonstruera berättelser dag för dag, men jag tror jag nöjer mig med bilder + bildtexter istället. I kronologisk ordning!



Jag börjar med detta naturromantiska fotografi, som är taget vid solnedgången vid Bantry Bay i Kapstaden. Lite senare tog vi en taxi och åt på den tjusiga och mycket rekommendabla restaurangen Five Flies.

Förresten, ni undrar säkert vad det egentligen var för slags resa. Jag har mycket länge varit på väg till Ghana, för att hälsa på vänner som bor/jobbar där. Nu blev den resan äntligen av, och eftersom det var påsklov för barnen ville de resa till Sydafrika.

Sydafrika har länge legat högt på listan, faktiskt i topp tillsammans med Nordkorea (!), med länder som jag helst vill resa till.
Nu blev det alltså en research-resa med turistartade förtecken enbart till Kapstaden med omnejd, vilket inte är att jämställa med en rejäl reportageresa i landet. Men jag fick i alla fall möjlighet att liksom doppa tån (dock endast i bildlig bemärkelse) och hoppas på ett rejält helkroppsdopp i framtiden (badade på riktigt gjorde jag först i Ghana).

Framför allt blir det från och med nu mycket enklare att följa rapporteringen och litteraturen från och om Sydafrika – vilket är högst nödvändigt att göra, när man gör anspråk på att vara *världsreporter med inriktning på mänskliga rättigheter*... På plats insåg jag att jag egentligen ingenting vet vare sig om apartheidtiden eller vad som egentligen hänt och inte hänt efter 1994!

Syftet med Ghana-resan var delvis att göra research som egentligen handlar om Harlem. Men mer om det senare.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment