17 May 2007

Wolfowitz' käresta; Rizas käraste

NEW YORK Säga vad man vill om hela härvan med Världsbanken och Paul Wolfowitz – men det upphör inte att förvåna mig att vissa medier fortsätter att kalla Shaha Riza för Wolfowitz' "älskarinna" (t ex Aftonbladet idag).
De har ett förhållande, punkt. Jag har inte sett någon artikel där det framgår ordentligt om de bor ihop eller ej, men båda är skilda på varsitt håll. Ordet "älskarinna" bär en massa konnotationer, som antyder att något *omoraliskt* försiggått i sänghalmen. Men det är ju inte det det handlar om. Storyn med Rizas lön och förflyttning – det vill säga spännvidden mellan Wolfowitz syn på "good governance" och hur hennes ärende sköttes – hade varit exakt densamma, även om hon varit hans lagvigda hustru.
Utan att veta exakt vilken art deras förhållande haft tror jag nog att ordet "käresta" vore riktigare (eller till nöds "partner", som många använt, t ex i Lennart Pehrsons välskrivna analys i DN)!
Tja, man får hoppas att åtminstone deras love story överlever denna soppa ... och att Wolfowitz' efterträdare blir klar när jag är i Washington i nästa vecka, så att jag kan skriva något om det...

/Gunilla

No comments:

Post a Comment