17 May 2007

Carl Bildt på väg till New York

NEW YORK Carl Bildt har varit lite av en följetong på denna blogg. Som ni vet är jag hemskt fascinerad av honom.
Självklart lider jag av tvångstankar även inför Carl Bildts kommande besök i USA. De går i stora drag ut på att jag mot alla odds lyckas få en exklusiv intervju med honom, och att vi sitter i FN:s vackra delegatslounge men att jag schabblar ihop det fullkomligt – genom att inte ha någon som helst koll på sakfrågorna (Sudan, Kosovo och så vidare), genom att ha en illa fungerande bandspelare vars sladdar jag trasslar in mig i, genom att ställa puckade frågor, genom att helt enkelt göra bort mig i grunden.
Intervjun slutar – enligt mina tvångstankar – med att Carl Bildt reser sig upp och förklarar att han verkligen har viktigare saker för sig i New York än att konversera med ännu en korkad och okunnig journalist, och så sätter han sig genast med datorn i knät och knattrar – ett långt blogginlägg om vilken idiot den där frilansjournalisten Gunilla Kinn är.

Nå, dessa tvångstankar lär knappast bli verklighet, eftersom utrikesministern verkligen är rätt busy. Till den grad att det inte ens blir någon pressträff. Än mindre någon exklusiv intervju.

Jag ringde idag Sveriges FN-mission för att luska ut vilka Carl Bildt egentligen ska träffa här. Informationen i pressmeddelandet vi fått var nämligen ganska knapphändig. Men den jag talade med visste inte heller riktigt exakt vilket program som gällde.
Under samtalets gång kom jag dock på att mer detaljerade fakta inför besöket antagligen skulle finnas på Carl Bildts blogg. Och det gjorde de såklart!

/Gunilla

4 comments:

  1. Särskilt mycket offentlighet vilar det inte i den här utrikesministerns agenda. Bloggar visserligen men det sker på hans villkor.

    ReplyDelete
  2. Tja...vems villkor skulle det annars ske på?

    Kan avslöja att UD:s anställda älskar bloggen – äntligen kan de följa vad deras högste chef gör på jobbet!

    Jag tycker dock att det är trist att kommentarerna på Bildts blogg spårat ur. Supporterinlägg är en sak, men alltför ofta spårar flera av kommentatorerna ut i rena off topic-debatter. De borde dra därifrån och ses på Flashback eller någon annanstans.

    ReplyDelete
  3. Vad jag menade var att han har tagit ett kliv undan offentlig debatten, i den mån vi nu har haft någon offentlig debatt. Han har tagit kontrollen genom att blogga. Inga obekväma frågor. En enorm, får vi väl ändå kalla det, supporterskara. Han styr informationsflödet. Det måste vara en dröm för alla politiker att behärska sitt fält på det viset.

    ReplyDelete
  4. Visst kan Carl Bildt styra informationsflödet genom sin egen blogg, men han samtalar ändå med journalister hur mycket som helst. Det finns säkert situationer då han behandlar reportrar bryskt på olika vis – men i Washington fick vi i alla fall ställa frågor hur mycket och hur länge vi ville.

    ReplyDelete